GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
OÖE6000B BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE ETİK Ders 1 1 5.00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı; çocuklarla yürütülen araştırma sürecini (sorun belirleme, veri toplama, veri analizi, ve sonuçları yorumlama) incelemek, belli başlı araştırma yöntemlerini (Deneysel yöntem, betimleme yöntemi, İlişkisel yöntem, vb) gözden geçirmek ve öğrencilerin erken çocukluk eğitimiyle ilgili belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmeleri için gerekli literatür tarama, veri toplama, veri değerlendirme ve araştırma raporu hazırlama tekniklerini öğrenmelerini sağlamaktır.


Ders Sorumlusu


1 Bilimsel araştırmayla ilgili temel kavram, terim ve tanımları açıklar.
2 Çocuklarla yürütülen çalışmalarda kullanılan veri toplama yöntemlerini tanır.
3 Araştırmalarda karşılaşılan etik konuları değerlendirir.
4 Araştırma raporu hazırlama ilkelerini açıklar.
5 Araştırmanın amaç ve türlerine göre verileri ayırt eder.
6 Farklı bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini tanır ve kıyaslar.
7 Erken çocukluk dönemiyle ilgili bir araştırma projesi önerisi hazırlamaya yönelik süreçleri planlar ve bir araştırma projesi önerisi oluşturur.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bilimsel araştırmanın temelleri, bilimsel yöntem, araştırma türleri, araştırma sürecinin aşamaları, bilimsel araştırmada etik, problemi tanımlama, araştırma problemi, değişkenler, hipotez, örnekleme yöntemleri ve sınıflandırılması, örneklem büyüklüğü, verilerin toplanması, ölçme, güvenirlik, geçerlik, anket, gözlem, görüşme, çocuklardan veri toplama, teknikleri, nicel araştırmalar, nitel araştırmalar, raporlaştırma.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Ders hakkında bilgilendirme
2 Bilimsel Raporlaştırma: a) Makale Türleri b) Bilimsel bir yazının türleri c) Genel yazım kuralları d) Kaynakların metin içinde gösterimi e) Kaynak listesi oluşturma
3 Bilimsel Araştırmanın Temelleri: a) Araştırma türleri b) Genel araştırma türleri c) Nitel ve Nicel araştırmalar d) Araştırma sürecinin aşamaları e) Etik
4 Problemi Tanımlama: a) Araştırma problemi b) Araştırma konusu c) Literatür taraması d) 4N1K modeli
5 Problemi Tanımlama: a) Değişkenler b) Hipotez c) Amaç d) Önem e) Sayıltı
6 Örnekleme Yöntemleri: a) Evren b) Örneklem & Örnekleme c) Örnekleme yöntemleri d) Örneklem büyüklüğü e) Temel kavramlar
7 Ara Sınav
8 Nicel Araştırmalar: a) Deneysel desenler b) Tek denekli araştırma
9 Nicel Araştırmalar: a) İlişkisel araştırma b) Tarama araştırmaları c) Nedensel karşılaştırma araştırmaları
10 Nitel Araştırmalar: a) Nitel araştırmaların özellikleri b) Nitel araştırmaların aşamaları c) İçerik analizi
11 Nitel Araştırmalar: a) Durum çalışmaları b) Eylem araştırması
12 Verilerin Toplanması: a) Ölçme düzeyi b) Ölçme aracını geliştirme c) Güvenirlik d) Geçerlik
13 Verilerin Toplanması: a) Anket ve geliştirme süreci b) Gözlem c) Kodlama d) Görüşme e) Dokümanlar ve diğer görsel belgeler f) Günlüklerin kullanımı
14 Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği
15 Final Sınavı

APA (2005), APA style publication manual. (5th Ed.), New York: APA Arıkan, R. (2000). Araştırma teknikleri ve rapor hazırlama. (3. Baskı), Ankara: Gazi Kitabevi. Büyüköztürk, Ş. Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Karasar, N.(2007). Araştırmalarda rapor hazırlama. (14. Baskı), Ankara: Nobel Yayıncılık Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık. Kurbanoğlu, S. (2004). Kaynak gösterme el kitabı. Ankara:ÜNAK. Mukherji, P. & Albon, D. (2010). Research methods in early childhood education: an introductory guide. London: Sage Publications. Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi. Fraenkel, J. R and Wallen, N. E. (2008). How to design and evaluate research in education. (7th Ed.). Boston: McGraw Hill.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 3 14 42
Uygulama/Pratik 4 14 56
Rapor Hazırlama 3 5 15
Rapor Sunma 3 14 42
Proje Hazırlama 3 2 6
Toplam İş Yükü (saat) 161

[PC] 1 [PC] 2 [PC] 3 [PC] 4 [PC] 5 [PC] 6 [PC] 7
[OC] 1 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 2 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 3 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 4 5 5 4 5 4 5 4
[OC] 5 3 5 4 5 5 4 5
[OC] 6 4 5 5 5 4 5 5
[OC] 7 4 4 4 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek