GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
SÖB6017 ÖĞRENMENİN ÖZDENETİMİ:ÜSTBİLİŞ Ders 1 1 5.00

Yüksek Lisans



Bu ders ile bilim uzmanı adaylarının biliş, üst biliş ve üst bilişe ilişkin özellik ve kavramları açıklayabilmeleri; üst bilişin öğeleri, gelişim evreleri, öğretimi, öğretim programlarındaki yeri, ölçme ve değerlendirme uygulamaları konularında bilgi sahibi olmaları; bu konuya ilişkin ülkemizdeki ve dünyadaki alan yazına hakim olmaları amaçlanmaktadır.



1 Biliş ve üstbiliş kavramlarını açıklar.
2 Üstbilişin özelliklerini açıklar.
3 Üstbiliş ile ilgili kavramları kavram haritası üzerinde birbirleri ile ilişki ağını göstererek sunar.
4 Üstbilişin gelişim evrelerini açıklar.
5 Üstbilişsel bilginin ne olduğunu ve alt öğelerini açıklar.


Yok


Yok


Biliş Üstbiliş Üstbilişin özellikleri Üstbilişle ilgili kavramlar Üstbilişin gelişişm evreleri Üstbilişsel bilgi Üstbilişsel kontrol Üstbiliş becerilerinin öğretimi Üstbiliş öğrenmede kullanılan stratejiler Üstbilişin öğretim sürecine olan etkisi Üstbiliş üzerinde dünyada ve ülkemizde gerçekleştirilen çalışmalar Üstbilişin ilkokul programlarındaki yeri Üstbiliş ve ölçme değerlendirme


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Biliş ve üstbiliş
2 Üstbiliş
3 Üstbiliş ile ilgili kavramlar
4 Üstbilişin gelişim evreleri
5 Üstbilişsel bilgi ve alt öğeleri
6 Ara Sınav
7 Üstbilişsel kontrol ve alt öğeleri
8 Üstbilişsel becerilerin öğretimine ilişkin öğretim modelleri
9 Üstbilişsel öğrenme stratejileri
10 Üstbilişsel öğrenme stratejilerinin öğretimi konusunda öğretim etkinlikleri
11 Üstbilişin öğretim sürecine olan etkisine ilişkin alanyazın incelemeleri
12 Üstbiliş üzerinde Türkçe ve yabancı dilde yayınlanmış çalışmalar
13 Üstbiliş üzerinde Türkçe ve yabancı dilde yayınlanmış çalışmaların genel değerlendirmesi
14 İlkokul düzeyindeki öğretim programlarında üstbilişsel ilişkin kazanım, etkinlik ve ölçme değerlendirme etkinlikleri
15 Üstbilişin ölçme ve değerlendirilmesine ilişkin geliştirilen araçları
16 Genel Sınav

• Brown, A. (1987). Metacognition, executive control, self control, and other mysterious mechanisms. In F. Weinert and R. Kluwe (Eds.), Metacognition, Motivation, and Understanding (pp. 65-116). Hillsdale, NJ: Erlbaum. • Brown, A.L. (1978). Knowing When, Where, and How to Remember: A Problem of Metacognition. In R.Glasser (Ed.), Advances in Instructional Psychology. Hillsdale, NJ: Lawrence Erbaum. • Çakıroğlu, A. (2007). Üstbilis. Türkiye Sosyal Arastırmalar Dergisi, 11-2, 21-27. • Gourgey, A.F. (1998). Metacognition in Basic Skills Instruction. Instructional Science, 26, 81-96. • Johnson, C.N., Wellman, H.M. (1980). Developing Understanding of Mental Verbs: Remember, Know and Guess. Child Development, 51, 1095-1102. • Özsoy, G. (2006). Problem Çözme ve Üstbiliş. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi Bildirileri, Cilt-II. Ankara: Kök Yayıncılık. • Özsoy, G. (2007). Üstbiliş Stratejileri Öğretiminin Problem Çözme Başarısına Etkisi. (Doktora Tezi). Ankara: Gazi Ünv.Eğt.Bil.Enst. • Özsoy, G. (2008). Üstbiliş. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4). • Schneider, W., K. Lockl (2002). The Development of Metacognitive Knowledge in Children and Adolescents. In T. Perfect, B. Schwartz (Eds.). Applied Metacognition. West Nyack, NY, USA: Cambridge University Pres.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 30 30
Final Sınavı 1 30 30
Derse Katılım 1 30 30
Gözlem 1 30 30
Bireysel Çalışma 1 30 30
Toplam İş Yükü (saat) 150

[PC] 1 [PC] 2 [PC] 3 [PC] 4 [PC] 5 [PC] 6 [PC] 7 [PC] 8 [PC] 9 [PC] 10 [PC] 11 [PC] 12
[OC] 1 5 5 5 5 4 5 5 5 5 5 5 4
[OC] 2 5 5 5 5 4 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 3 5 5 4 5 5 5 5 4 4 5 5 5
[OC] 4 5 5 5 5 4 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 5 5 5 5 5 5 5 5 5 4 4 4 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek