GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
SÖB6015 İLKOKULDA ÖĞRETİMİN TASARIMI VE YENİ YAKLAŞIMLAR Ders 1 1 5.00

Yüksek Lisans



Bu dersle bilim uzmanı adaylarının, öğretim tasarımlarına yön veren kuram, model, strateji, yöntem ve tekniklerini; öğretim tasarımlarının yapılandırılmasında kullanılan modelleri bilmesi ve bunlara dayalı olarak amacına uygun öğretim tasarımları yapılandırabilmesi amaçlanmaktadır.



1 1. Öğretim tasarımlarına yön veren yaklaşımları ve ön gördükleri tasarım ilkelerini bilir.
2 2. Öğrenme yaklaşım ilkelerinin (bilişsel, davranışçı, yapılandırmacı) öngörülerine dayalı öğretim tasarımları oluşturur.
3 3. Öğretim tasarımlarına yön veren kuramları ve öngördükleri tasarım ilkelerini bilir.
4 4. Öğrenme kuramlarının (Açık Uçlu Öğretim Ortamları Kuramı; Bandura'nın Sosyal Bilişsel Kuramı; Bilişsel Çıraklık Kuramı; Bilişsel Esneklik (Cognitive Flexibility) Kuramı; Bransford’un Bağlaşık (Anchored) Öğrenme Kuramı; Bruner’in Yapılandırmacılık Kuramı; DeBono’nun Etraflı (Lateral) Düşünme Kuramı; Duruma Dayalı (Case Based) Öğretim Kuramı; Gagne’nin Bilgiyi İşleme Kuramı; Gagne’nin Dokuz Adımlı (Nine Events) Kuramı; Gardner’in Çoklu Zekâ Kuramı; Gestalt Kuramı; İşlevsel Bağlam Öğrenme Kuramı; Jonassen’ın Yapılandırmacı Öğrenme Ortamları Kuramı; Keller’in Motivasyon Kuramı; Lave’in Durumlu (Situated) Öğrenme Kuramı; Mayer’in SOI (Seç, Organize Et ve Bütünleştir) Öğretim Kuramı; Merill’in Öğe Gösterim (Component Display) Kuramı; Nöro Fizyolojik Kuram; Öğretim Etkinlikleri (Instructional Transaction) Kuramı; Paivio’nun İkili Kodlama Kuramı; Pavlow'un Klasik Koşullanma Kuramı; Perkins ve Unger’in Anlama için Öğrenme ve Öğretme Kuramı; Piaget’nin Genetik Epistomoloji Kuramı; Piaget'in Bilişsel Yapılandırmacılık Kuramı; Problem Temelli Öğretim Kuramı; Reigeluth’un Ayrıntılandırma (Elaboration) Kuramı; Rogers’ın Deneyimci Öğrenme Kuramı; Sistematik Davranış Kuramı; Skinner’ın Programlı Öğretim Kuramı; Skinner'ın Edimsel Koşullanma Kuramı; Thorndike'ın Bağlaşımcılık (Connectionism) Kuramı; Vygotsky'nin Sosyal Yapılandırmacılık Kuramı; Watson'un Bitişiklik Kuramı) öngörülerine dayalı öğretim tasarımı oluşturur.
5 5. Öğretim tasarımlarının yapılandırılmasında kullanılan öğretim modellerini ve uygulama adımlarını bilir.
6 6. Öğretim tasarımlarını oluştururken dersin amacına göre (4C (Four Component)- ID Modeli (Merriënboer), 7E Öğretim Modeli, ADDIE Modeli, ARCS Modeli, ASSURE Modeli, Dick ve Carey Modeli, Gagne, Briggs ve Wager Modeli, Gerlach-Ely Modeli, Kirkpatrick Değerlendirme Modeli, Kritere Dayalı (Criterion Referenced) Öğretim Modeli, Morrison, Ross ve Kemp Modeli, Seels ve Glasgow Modeli, Smith ve Ragan Modeli) modellerinden birini kullanır.
7 7. Öğretim tasarımlarının uygulamalarına karşılık gelen öğretim stratejilerini ve özelliklerini bilir.
8 8. Öğretim tasarımlarını oluştururken dersin amacına göre (Araştırma-Sorgulama Yoluyla Öğretim Stratejisi, Buluş Yoluyla Öğretim Stratejisi, Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi) stratejilerinden birini kullanır.
9 9. Öğretim tasarımlarının uygulamalarından kullanılan öğretim yöntemlerini ve özelliklerini bilir.
10 10. Öğretim tasarımlarını oluştururken dersin amacına göre (Anlatım Yöntemi, Drama Yöntemi, Gezi Gözlem Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, İşbirliğine Dayalı Öğretim Yöntemi, Oyunla Öğretim Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Probleme Dayalı Öğretim Yöntemi, Proje Geliştirme Yöntemi, Soru-Cevap Yöntemi) yöntemlerinden yararlanır. 11. Öğretim tasarımlarının uygulamalarından kullanılan öğretim tekniklerini ve özelliklerini bilir. 12. Öğretim tasarımlarını oluştururken dersin amacına göre (Altı Şapkalı Düşünme Tekniği, Benzetim Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği, Bilgisayar Destekli Öğretim Tekniği, Deney-Gözlem Tekniği, Drama Tekniği, Gösteri Tekniği, Problem Çözme Tekniği, Programlı Öğretim Tekniği, Rol Oynama Tekniği) tekniklerinden yararlanır.


Yok


Yok


• Öğretim tasarımlarına yön veren kuramlar: Açık Uçlu Öğretim Ortamları Kuramı; Bandura'nın Sosyal Bilişsel Kuramı; Bilişsel Çıraklık Kuramı; Bilişsel Esneklik (Cognitive Flexibility) Kuramı; Bransford’un Bağlaşık (Anchored) Öğrenme Kuramı; Bruner’in Yapılandırmacılık Kuramı; DeBono’nun Etraflı (Lateral) Düşünme Kuramı; Duruma Dayalı (Case Based) Öğretim Kuramı; Gagne’nin Bilgiyi İşleme Kuramı; Gagne’nin Dokuz Adımlı (Nine Events) Kuramı; Gardner’in Çoklu Zekâ Kuramı; Gestalt Kuramı; İşlevsel Bağlam Öğrenme Kuramı; Jonassen’ın Yapılandırmacı Öğrenme Ortamları Kuramı; Keller’in Motivasyon Kuramı; Lave’in Durumlu (Situated) Öğrenme Kuramı; Mayer’in SOI (Seç, Organize Et ve Bütünleştir) Öğretim Kuramı; Merill’in Öğe Gösterim (Component Display) Kuramı; Nöro Fizyolojik Kuram; Öğretim Etkinlikleri (Instructional Transaction) Kuramı; Paivio’nun İkili Kodlama Kuramı; Pavlow'un Klasik Koşullanma Kuramı; Perkins ve Unger’in Anlama için Öğrenme ve Öğretme Kuramı; Piaget’nin Genetik Epistomoloji Kuramı; Piaget'in Bilişsel Yapılandırmacılık Kuramı; Problem Temelli Öğretim Kuramı; Reigeluth’un Ayrıntılandırma (Elaboration) Kuramı; Rogers’ın Deneyimci Öğrenme Kuramı; Sistematik Davranış Kuramı; Skinner’ın Programlı Öğretim Kuramı; Skinner'ın Edimsel Koşullanma Kuramı; Thorndike'ın Bağlaşımcılık (Connectionism) Kuramı; Vygotsky'nin Sosyal Yapılandırmacılık Kuramı; Watson'un Bitişiklik Kuramı • Öğretim tasarımlarının yapılandırılmasında kullanılan öğretim modelleri: 4C (Four Component)- ID Modeli (Merriënboer), 7E Öğretim Modeli, ADDIE Modeli, ARCS Modeli, ASSURE Modeli, Dick ve Carey Modeli, Gagne, Briggs ve Wager Modeli, Gerlach-Ely Modeli, Kirkpatrick Değerlendirme Modeli, Kritere Dayalı (Criterion Referenced) Öğretim Modeli, Morrison, Ross ve Kemp Modeli, Seels ve Glasgow Modeli, Smith ve Ragan Modeli • Öğretim tasarımlarının uygulamalarına karşılık gelen öğretim stratejileri: Araştırma-Sorgulama Yoluyla Öğretim Stratejisi, Buluş Yoluyla Öğretim Stratejisi, Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi • Öğretim tasarımlarının uygulamalarından kullanılan öğretim yöntemleri: Anlatım Yöntemi, Drama Yöntemi, Gezi Gözlem Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, İşbirliğine Dayalı Öğretim Yöntemi, Oyunla Öğretim Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Probleme Dayalı Öğretim Yöntemi, Proje Geliştirme Yöntemi, Soru-Cevap Yöntemi • Öğretim tasarımlarının uygulamalarından kullanılan öğretim yöntemleri: Altı Şapkalı Düşünme Tekniği, Benzetim Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği, Bilgisayar Destekli Öğretim Tekniği, Deney-Gözlem Tekniği, Drama Tekniği, Gösteri Tekniği, Problem Çözme Tekniği, Programlı Öğretim Tekniği, Rol Oynama Tekniği


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Öğretim tasarımlarına yön veren yaklaşımlar (bilişsel yaklaşım- davranışsal yaklaşım- yapılandırmacı yaklaşım) ve ön gördükleri tasarım ilkeleri
2 Öğretim tasarımlarına yön veren kuramları ve öngördükleri tasarım ilkeleri
3 Öğretim tasarımlarına yön veren kuramları ve öngördükleri tasarım ilkeleri
4 Öğretim tasarımlarının yapılandırılmasında kullanılan öğretim modelleri ve uygulama adımları (4C (Four Component)- ID Modeli (Merriënboer), 7E Öğretim Modeli, ADDIE Modeli, ARCS Modeli, ASSURE Modeli, Dick ve Carey Modeli, Gagne, Briggs ve Wager Modeli, Gerlach-Ely Modeli, Kirkpatrick Değerlendirme Modeli, Kritere Dayalı (Criterion Referenced) Öğretim Modeli, Morrison, Ross ve Kemp Modeli, Seels ve Glasgow Modeli, Smith ve Ragan Modeli)
5 Öğretim tasarımlarının yapılandırılmasında kullanılan öğretim modelleri ve uygulama adımları(4C (Four Component)- ID Modeli (Merriënboer), 7E Öğretim Modeli, ADDIE Modeli, ARCS Modeli, ASSURE Modeli, Dick ve Carey Modeli, Gagne, Briggs ve Wager Modeli, Gerlach-Ely Modeli, Kirkpatrick Değerlendirme Modeli, Kritere Dayalı (Criterion Referenced) Öğretim Modeli, Morrison, Ross ve Kemp Modeli, Seels ve Glasgow Modeli, Smith ve Ragan Modeli)
6 Ara Sınav
7 Öğretim tasarımlarının uygulamalarına karşılık gelen öğretim stratejileri ve özellikleri (Araştırma-Sorgulama Yoluyla Öğretim Stratejisi, Buluş Yoluyla Öğretim Stratejisi, Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi)
8 Öğretim tasarımlarının uygulamalarından kullanılan öğretim yöntemleri ve özellikleri (Anlatım Yöntemi, Drama Yöntemi, Gezi Gözlem Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, İşbirliğine Dayalı Öğretim Yöntemi, Oyunla Öğretim Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Probleme Dayalı Öğretim Yöntemi, Proje Geliştirme Yöntemi, Soru-Cevap Yöntemi)
9 Öğretim tasarımlarının uygulamalarından kullanılan öğretim teknikleri ve özellikleri (Altı Şapkalı Düşünme Tekniği, Benzetim Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği, Bilgisayar Destekli Öğretim Tekniği, Deney-Gözlem Tekniği, Drama Tekniği, Gösteri Tekniği, Problem Çözme Tekniği, Programlı Öğretim Tekniği, Rol Oynama Tekniği)
10 Öğretim programlarının yapılandırılma modelleri (Esnek Modeller, Etkileşimli Modeller, Sezgisel Modeller, Bileşik Modeller )
11 Öğretim programlarının yapılandırılma modelleri (Sezgisel Modeller, Bileşik Modeller )
12 Öğretim programlarının yapılandırılma modelleri (Çekirdek Modeller, Doğrusal Modeller )
13 Seçtiği bir ders ve kazanım kapsamında öğretim tasarımını; öğretim kuram, yaklaşım, model, strateji, yöntem ve tekniklerine ve öğretim tasarım modellerinden birine göre tasarlama
14 Seçtiği bir ders ve kazanım kapsamında öğretim tasarımını; öğretim kuram, yaklaşım, model, strateji, yöntem ve tekniklerine ve öğretim tasarım modellerinden birine göre tasarlama
15 Seçtiği bir ders ve kazanım kapsamında öğretim tasarımını; öğretim kuram, yaklaşım, model, strateji, yöntem ve tekniklerine ve öğretim tasarım modellerinden birine göre tasarlama
16 Final



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 10 10
Final Sınavı 1 20 20
Derse Katılım 14 3 42
Proje Hazırlama 1 10 10
Bireysel Çalışma 6 10 60
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 1 10 10
Toplam İş Yükü (saat) 152

[PC] 1 [PC] 2 [PC] 3 [PC] 4 [PC] 5 [PC] 6 [PC] 7 [PC] 8 [PC] 9 [PC] 10 [PC] 11 [PC] 12
[OC] 1 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 2 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 3 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 6 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 7 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 8 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 9 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 10 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek