Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
STV6056 | SİNEMA VE TİYATRO İLİŞKİSİ (SİNETEATRAL) | Ders | 1 | 1 | 5.00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Sinema ve tiyatro sanatları arasındaki tarihsel ilişkiyi bu iki farklı mecranın yarattığı temsil biçimi ve olanakları üzerinden tartışmaya açarak günümüz örnekleri üzerinden incelemektir.
Dr. Öğr. Üyesi Orkun Öngen
1 | Sinema ve tiyatro sanatlarına dair disiplinler arası bir bakış açısı kazanır. |
2 | Sinema ve tiyatro sanatları arasında var olan anlatı ve temsil biçimi açısından farklılıkları ayırt eder. |
3 | Kültür Endüstrisi kavramı içerisinde sinema ve tiyatro sanatlarını değerlendirme ve tanıma olanağı bulur. |
4 | Sinema ve tiyatro sanatlarında oyuncunun yarattığı aura ve değerin ne olduğunu öğrenir. |
5 | Farklı mecralar içerisinde oyuncunun aktörlük sanatını değerlendirme ve tanıma olanağı bulur. |
6 | Sinemanın diğer sanatlarla olan ilişkisi üzerine genel bir bakış açısı kazanır. |
Birinci Öğretim
[Yok]
Bir sanat olarak sinema ve tiyatro, temsil biçimleri, sinematografik anlatı ile teatral anlatı arasındaki farklar, Kültür Endüstrisi içerisinde sinema ve tiyatro sanatlarının yeri ve birbiriyle olan ilişkisi.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Ders Tanıtımı ve Hazırlıkları | ||
2 | Sinemanın diğer sanatlarla olan ilişkilerine genel bakış | ||
3 | Sinema ve tiyatro ilişkisi üzerine | ||
4 | Tiyatro sanatının tarihsel gelişimi ve bunun sinema sanatı ile olan tarihsel ilişkisi | ||
5 | Sinema ve tiyatroda sanata karşı olan bakış açılarının değerlendirilmesi | ||
6 | Sinema ve tiyatro sanatlarında temsil biçimleri | ||
7 | Teatral olan ile sinematografik olanın ayrımı | ||
8 | Kültür Endüstrisi içerisinde tiyatro ve sinema sanatları | ||
9 | Ara Sınavlar | ||
10 | Ara sınavların değerlendirilmesinin yapılması ve sunum konularının dağıtımı. | ||
11 | Sunum Konuları I: Teatral drama ile filme alınan drama arasındaki benzerlik ve ayrımlar. | ||
12 | Sunum Konuları II: Sinema ve tiyatro sanatlarında endüstriyel olan ile sanatsal olanın ayrımı. | ||
13 | Sunum Konuları III: Sinema ve tiyatro sanatlarında medium kavramı ve etkisi üzerine | ||
14 | Sunum Konuları IV: Sinema ve tiyatro sanatlarında oyunculuk sanatına dair. | ||
15 | Sunumların eleştirisi ve değerlendirilmesi. | ||
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları |
Arnheim, Rudolf, (2012) Görsel Düşünme, İstanbul: Metis Yayını Adorno, T. W. (2007). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi. İletişim Yayınları Pudovkin, V. (1966). Sinemanın Temel İlkeleri. Bilgi Yayınevi. Sontag, S. (1982). Tiyatro ve Sinema. Yazko Yayınları Oskay, Ünsal. 2017. Kitle İletişimin Kültürel İşlevleri. İstanbul: İnkilap Kitapevi. Smythe, Dallas W. 1977. «Communications: Blindspot of Western Marxism.» Canadian Journal of Political and Social Theory 1 (3): 1-27. Kracauer, Siegfried. 2015. Film Teorisi: Fiziksel Gerçekliğin Kurtuluşu. İstanbul: Metis Yayınları. Dmytryk, Edward, ve Jean Porter Dmytryk. 2015. Sinemada Yönetmenlik - Oyunculuk - Kurgu. İstanbul: Doruk Yayınları. Peter Wollen. (2017). Sinemada Göstergeler ve Anlambilim, Metis Öngen, Orkun. 2018. «Kültür Endüstrisinde Oyunculuğun Ekonomi Politiğine Eleştirel Bir Bakış.» Konservatoryum 5 (1): 1-18. Öngen, Orkun. 2023. Sine- Teatral Çözünmenin Kıyısında Ankara: Nobel Bilimsel
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Tartışma | 14 | 2 | 28 |
Makale Kritik Etme | 8 | 4 | 32 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
1 | 2 | 2 | |
Toplam İş Yükü (saat) | 138 |
[PC] 1 | [PC] 2 | [PC] 3 | [PC] 4 | [PC] 5 | [PC] 6 | [PC] 7 | [PC] 8 | [PC] 9 | |
[OC] 1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
[OC] 2 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 |
[OC] 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 |
[OC] 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 |
[OC] 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 |
[OC] 6 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 |