GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
OASD1062022235 TİYATRODA MESLEK ETİĞİ Ders 1 2 2.00

Lisans


Türkçe


Oyunculuk sanatını meslek olarak seçen öğrencinin seçtiği mesleğin gerektirdiği etik ve ahlak anlayışını algılamasını sağlamaktır. Bu sayede ihtiyaç duyduğu meslek ahlakını ve disiplinini öğrenciye kazandırmak bu dersin temel amacıdır.


Dr. Öğr. Üyesi Orkun Öngen


1 Oyunculuk mesleğinin yapısı ile ilgili temel, bilgi beceri ve çalışma disiplinine sahip olmak.
2 Tiyatro ve Oyunculuk mesleğinin etiği ve disiplini konusunda gerekli olan bakış açısını kazanmak.
3 Dekor, kostüm ve aksesuarların temizliği, bakımı ve korunmasına yönelik uygulamalarla edindiği disiplin ve becerileri bir tiyatro organizasyonu veya kumpanyası içerisinde uygulayabilir hale getirme.
4 Sahne ve kulis adabını öğrenmek. Bulunduğu organizasyon yapısı içerisinde kendisine verilen görev ve sorumlulukları yerine getirme becerisi kazandırmak.

Birinci Öğretim



• Oyunculuk mesleğinin sadece öğretimden oluşmadığı bunun bir ahlak ve eğitim disiplini olduğunun öğrenciye anlatımı, • Oyunculuk mesleğinin yardımcı/destekleyici ekipmanlarının ne olduğunun tanıtımı, • Oyunculuk mesleği ve organizasyon yapısı ile ilgili hiyerarşik yapıların öğretilmesi ilgili görev ve sorumlulukların ne olup ne olmadığına dair bilgilendirmelerin yapılması, • Oyunculuk mesleğinin yardımcı/ destekleyici ekipmanlarından olan dekor kostüm ve aksesuarlarının koruma, bakım ve temizliğinin yanı sıra tasniflendirilerek sınıflandırılmasının öğrenciye öğretimi ve bu öğretimin uygulanarak yerine getirilmesinin sağlanması, • Üst sınıflarda yapılan mezuniyet oyunu ve okul oyunu çalışmalarında yardımcı olacak ilgili teknik destek ekip, dekor kostüm ve aksesuar sorumlularının belirlenmesi ve bu belirlenen kişilere ilgili ekipman ve yardımcı/destek diğer ekipmanların zimmetinin yapılması, • Temsil edilecek oyunlardan önce sahnelerin temizliği düzeni, seyirciye hazır olacak şekilde havalandırılmasının uygulamayla öğretilmesi ve bunun okul oyunlarında nasıl ve ne şekilde yerine getirileceğinin planlanması, • İlgili görev dağılımları yapılırken oyunculuk meslek etiği gözetilerek kişileri istismar edilecek davranış ve sorumsuzluklardan kaçınılmasının öğretilmesi bu dersin içeriğinin temel esaslarıdır.


Oyunculuk tarihi boyunca süre gelen oyunculuk mesleği ve metodolojisi ile ilgili genel terimler, kavramlar ve oyunculuk mesleğinin etiği hakkında bilgileri öğrenmesinin yanı sıra bir meslek disiplini olan dekor, kostüm ve aksesuarlarının kullanıldıktan sonra dekor kostüm odasına yerleştirilmesi, tasnifi ve sınıflandırılması, dekor ve kostümlerin bakımı, temizliği vb. sahnelerin icra edilecek oyunun yapısına göre hazırlanarak düzenlenmesinden sorumludur.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Tanışma ve Oyunculuk mesleğinin esaslarının anlatılması.
2 Oyunculuk meslek etiğinin anlatılması ve tartışılması Oyuncunun sahne üzerinde ve sahne dışındaki yardımcı/destekleyici ekipmanlarının ne olduğunun belirlenmesi.
3 Dekor, kostüm ve aksesuar odasının kullanılma amaç ve koşullarının ne olduğunun anlatılması.
4 Dekor, kostüm ve aksesuar odasının düzenlenmesi ilgili araç gereç ve ekipmanların düzeninin ve tertibinin sağlanması. Bölümün ihtiyacına yönelik olarak dekor, kostüm ve aksesuarların tasniflerinin yapılması.
5 Tasniflenen dekor, kostüm ve aksesuarların yerleştirilmesi ve ilgili öğrencilere bunların korunması ve kontrolüyle ilgili görev dağılımlarının yapılması. Dekor sorumlusu, kostüm sorumlusu, aksesuar sorumlusu ve yardımcı teknik ekibin kimler olduğunun belirlenmesi.
6 Dekor, kostüm ve aksesuarların denetim ve kontrolünün nasıl ve ne şekilde yapılacağının anlatılması ve uygulamada ifa edilen örnekler üzerinden gösterilmesi.
7 Oyunculuk bölümünün sahne atölye, derslik ve ekipmanlarının öğrenciye tanıtılması. Bunlar hakkında temel bilgilerin verilmesi. Bu derslik ve atölyelerin kullanımı, korunması, havalandırılması temizliği ve temel bakımları ile ilgili bilgilerin verilmesi.
8 Vize sınavı. Dönem içerisinde yapılan Uygulama ve Teorik anlatımların gözden geçirilip değerlendirilmesi
9 Sahne, derslik, atölye ve depoların kullanımı, korunması, havalandırılması temizliği ve temel bakımları ile ilgili verilen bilgilerin uygulamaya geçirilmesi. Öğrencilere görev dağılımına göre verilen görev, iş sorumlulukların öğrenciler tarafından yapılması ve bu sorumlukların yerine getirilip getirilmediğine göre kontrolü.
10 Sahne, derslik, atölye ve depoların kullanımı, korunması, havalandırılması temizliği ve temel bakımları ile ilgili verilen bilgilerin uygulamaya geçirilmesi. Öğrencilere görev dağılımına göre verilen görev, iş sorumlulukların öğrenciler tarafından yapılması ve bu sorumlukların yerine getirilip getirilmediğine göre kontrolü.
11 Sahne, derslik, atölye ve depoların kullanımı, korunması, havalandırılması temizliği ve temel bakımları ile ilgili verilen bilgilerin uygulamaya geçirilmesi. Öğrencilere görev dağılımına göre verilen görev, iş sorumlulukların öğrenciler tarafından yapılması ve bu sorumlukların yerine getirilip getirilmediğine göre kontrolü.
12 Sahne, derslik, atölye ve depoların kullanımı, korunması, havalandırılması temizliği ve temel bakımları ile ilgili verilen bilgilerin uygulamaya geçirilmesi. Öğrencilere görev dağılımına göre verilen görev, iş sorumlulukların öğrenciler tarafından yapılması ve bu sorumlukların yerine getirilip getirilmediğine göre kontrolü.
13 Sahne, derslik, atölye ve depoların kullanımı, korunması, havalandırılması temizliği ve temel bakımları ile ilgili verilen bilgilerin uygulamaya geçirilmesi. Öğrencilere görev dağılımına göre verilen görev, iş sorumlulukların öğrenciler tarafından yapılması ve bu sorumlukların yerine getirilip getirilmediğine göre kontrolü.
14 Sahne, derslik, atölye ve depoların kullanımı, korunması, havalandırılması temizliği ve temel bakımları ile ilgili verilen bilgilerin uygulamaya geçirilmesi. Öğrencilere görev dağılımına göre verilen görev, iş sorumlulukların öğrenciler tarafından yapılması ve bu sorumlukların yerine getirilip getirilmediğine göre kontrolünün yapılması ve/veya raporlanması. İlgili dersin bir sonraki dönemiyle ilgili yapılacak hazırlık ve çalışmaların belirlenmesi. Dönem içerisinde ortaya çıkan aksaklık ve problemlerin değerlendirilmesi.
15 Final Sınavı.

Şener, Sevda. Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi, Ankara: Dost Kitapevi Yayınları Diderot. Aktörlük Üzerine Aykırı Düşünceler, İş Bankası Kültür Yayınları ÖNGEN, O. (2018). Kültür Endüstrisinde Oyunculuğun Ekonomi Politiğine Eleştirel Bir Bakış. Konservatoryum / Conservatorium, 5 (1), 1-18. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/konservatoryum/issue/38040/392844



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Bütünleme Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 1 14
Uygulama/Pratik 14 2 28
Bireysel Çalışma 14 1 14
Toplam İş Yükü (saat) 62

[PC] 1 [PC] 2 [PC] 3 [PC] 4 [PC] 5 [PC] 6 [PC] 7 [PC] 8 [PC] 9 [PC] 10 [PC] 11 [PC] 12
[OC] 1 5 2 4 5 3 3 3 3 2 4 4 4
[OC] 2 5 3 4 4 3 4 3 4 2 4 4 4
[OC] 3 5 2 4 5 3 3 3 3 2 4 4 4
[OC] 4 5 3 4 4 3 4 3 4 2 4 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek