GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TRE7020 DİL POLİTİKALARI VE TÜRKÇE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Ders 1 2 5.00

Doktora


Türkçe


Bu dersle öğrencilerin, Cumhuriyet devri dil politikalarının Türkçe dersi öğretim programlarına etkisini değerlendirebilmeleri amaçlanmaktadır. Cumhuriyet?in ilanından günümüze Türkçe eğitimi-öğretiminin dil politikaları ekseninde nasıl şekillendiğini öğrencilerin kavramaları beklenmektedir.


Prof. Dr. Keziban TEKŞAN


1 İdeoloji ve dil politikası ilişkisini değerlendirir.
2 Cumhuriyet devri Türkçe dersi öğretim programlarını dil politikaları çerçevesinde inceler ve karşılaştırır..

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Dil politikalarının ideolojik temelleri, Cumhuriyet devri dil politikaları; Atatürk dönemi dil politikası, Atatürk sonrası dil politikaları, kalkınma planlarında dil politikaları, hükümet programlarında dil politikaları; Türkçe eğitiminin yasal dayanakları; tarihsel süreçte Türkçe dersi öğretim programları; dil politikalarının Türkçe dersi öğretim programlarına yansıması.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Dersin tanıtımı, derse giriş, temel kavramlar
2 Dil politikalarının ideolojik temelleri
3 Cumhuriyet devri dil politikaları; Atatürk dönemi dil politikası; anayasa, kanun ve yönetmelikler
4 Atatürk sonrası dil politikaları: 1938-1950 dönemi; anayasa, kanun ve yönetmelikler, kalkınma planları, hükümet programları
5 Atatürk sonrası dil politikaları:1950-1960 dönemi; anayasa, kanun ve yönetmelikler, kalkınma planları, hükümet programları
6 Atatürk sonrası dil politikaları: 1960-1982 dönemi; anayasa, kanun ve yönetmelikler, kalkınma planları, hükümet programları
7 Öğrenci sunumları
8 Atatürk sonrası dil politikaları: 1982?den günümüze; anayasa, kanun ve yönetmelikler, kalkınma planları, hükümet programları
9 Atatürk sonrası dil politikaları: 1982?den günümüze; anayasa, kanun ve yönetmelikler, kalkınma planları, hükümet programları
10 Türkçe dersi öğretim programları; dil politikalarının programlara etkisi; 1926 ve 1930 İlk Mektep Türkçe Müfredat Programları; 1936, 1948 ve 1968 İlkokul Türkçe programları
11 Türkçe dersi öğretim programları; dil politikalarının programlara etkisi; 1924 Lise Birinci Devre Müfredat Programı; 1929 Orta Mektep Türkçe Programı; 1938, 1949 ve 1962 Ortaokul Türkçe Programları
12 Türkçe dersi öğretim programları; dil politikalarının programlara etkisi; 1981 İlköğretim Okulları Türkçe Eğitim Programı
13 Türkçe dersi öğretim programları; dil politikalarının programlara etkisi; 2005 İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar), 2006 İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7, 8. Sınıflar)
14 Türkçe dersi öğretim programları, dil politikalarının programlara etkisi; 2015, 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programları
15 Öğrenci sunumları
16 Genel değerlendirme

Açık, F. (2013). Dil politikaları bağlamında Türkçenin öğretimi. M. Durmuş ve A. Okur (Ed.), Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı içinde (s. 483-492). Ankara: Grafiker Yayınları. Orhan, S. (2017). Dil politikaları ve dil hakları üzerine teorik çerçeve. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi. (8) 2, 331-362. Timisi, N. (2003). Türkiye'de ulusçuluk ve dil politikaları. İletişim Araştırmaları. (1) 2, 131-140. Temizyürek, F. Balcı, A. (2006). Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Okulları Türkçe Programları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 15 3 45
Rapor Hazırlama 12 2 24
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 2 6 12
12 1 12
10 4 40
Toplam İş Yükü (saat) 136

[PC] 1 [PC] 2 [PC] 3 [PC] 4 [PC] 5 [PC] 6 [PC] 7 [PC] 8 [PC] 9 [PC] 10
[OC] 1 3 3 2 3 3 3 2 3 4 3
[OC] 2 4 4 3 4 4 3 4 5 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek