GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TRE7015 ANLATISAL METİNLER VE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ Ders 1 1 5.00

Doktora


Türkçe


Anlatı türü metinlerin yapısal, biçimsel, işlevsel, iletişimsel özelliklerini anlatıbilim kuramlarıyla ilişkilendirerek anlatı çözümlemeleri yapmalarını sağlamak.


Prof. Dr. Keziban TEKŞAN


1 Anlatı metinlerini çözümleyebilir.
2 Türkçe eğitim ortamlarının oluşturulmasında anlatı türü metinlerinden yararlanır

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Anlatı türü metinlere yönelik kuramsal yaklaşımlar ve uygulamalar, anlatı türü metinlerin eğitim ortamlarında kullanımına yönelik değerlendirmeler.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Ders içeriğinin tanıtılması ve temel kavramlar
2 Anlatı söylemi ve anlatı metin türü
3 Anlatı söylemi ve anlatısal türler: sözlü-yazılı, yazınsal türler: mit, masal, destan, roman, hikâye, tiyatro, anı, otobiyografi vd.
4 Anlatı ögeleri: zaman, mekân, olay, anlatı kişileri
5 Anlatı düzeyleri ve bu düzeylere kaynaklık eden yapılanış özellikleri: öykü ve söylem, ön ve arka plan
6 Anlatıda zamanın sunumu: anlatı hareketi/öykü çizgisi
7 Anlatıcı tipolojileri/odaklayım türleri ve bakış açısı
8 Anlatıcı tipolojileri/odaklayım türleri ve bakış açısı
9 Anlatı çözümleme yöntemi: Biçimbilimsel bir yaklaşım V. Propp
10 Anlatı metin yapısı (Retorik Şema): W. Labov
11 Anlatı metinleri ve dil aktarımları
12 Anlatı Söylemi Çözümlemesi ve uygulamaları
13 Anlatı Söylemi Çözümlemesi ve uygulamaları
14 Anlatı Söylemi Çözümlemesi ve uygulamaları
15 Anlatı Söylemi Çözümlemesi ve uygulamaları
16 Dönem sonu sınavı

Chatman, S. (2008). Öykü ve söylem. Filmde ve Kurmacada Anlatı Yapısı. De Ki Basım Yayım. Genette, G. (2011). Anlatının Söylemi. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. De Fina, A.; Georgakopoulou, A. (2013). Analyzing Narrative Discourse and Sociolinguistic Perspectives, Cambridge University Press. Dorrit, C. (2008). Şeffaf Zihinler Kurmaca Eserlerde Bilincin Sunumu, İstanbul: Metis Yayıncılık. Kıran, Z.; Kıran, A. E. (2007). Yazınsal Okuma Süreçleri (Dilbilim, Göstergebilim ve Yazınbilim Yöntemleriyle Çözümlemeler). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Labov, W. (1999). The transformation of experience in narrative, The Discourse Reader, Ed.: Adam Jaworski and Nikolas Coupland, Routledge, p.221-235. Narrative Dynamics Essays on Time, Plot, Closure and Frames, (2002), Ed.: Brian Richardson, The Ohio State University Press. Norman, F. (2009). Son hikâye kuramları: tanımlamadaki zorluklar, Hikâye Sanatı Üstüne Yazılar, Hz. Bülent Aksoy, Pan Yayıncılık, s.70-86.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı 1 2 2
Rapor Hazırlama 7 6 42
Rapor Sunma 7 2 14
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
10 8 80
Toplam İş Yükü (saat) 148

[PC] 1 [PC] 2 [PC] 3 [PC] 4 [PC] 5 [PC] 6 [PC] 7 [PC] 8 [PC] 9 [PC] 10
[OC] 1 4 4 3 3 4 4 4 5 4 5
[OC] 2 3 4 4 4 3 4 4 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek