Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRE7008 | TÜRKÇE EĞİTİMİNDE KURAMSAL TEMELLER | Ders | 1 | 2 | 5.00 |
Doktora
Türkçe
Bu dersle temel dil becerileri ve dil eğitimi ile ilgili temel kavramlarla ilgili tartışmaları değerlendirmek; dil edinimi ve dil eğitimi ile ilgili kuram ve yaklaşımları değerlendirmek, öğretim programlarının oluşturulmasında kuram ve yaklaşımların rolünü açıklamak; Türkçe derslerinde kuram, yaklaşım, yöntem-tekniklerin öğrenme-öğretme süreciyle ilişkisini değerlendirmek amaçlanmaktadır.
Prof. Dr. İlker Aydın
1 | Dil becerileri ve dil eğitimi ile ilgili temel kavramları bilir ve açıklar. |
2 | Dil edinimi ve dil öğretimi kuramlarını bilir ve açıklar. |
3 | Dil edinimi ve dil öğretimi kuramları ile öğrenme öğretme kuramlarını ilişkilendirir, açıklar. |
4 | Kuram ve yaklaşımların Türkçe öğretim programlarına yansımalarını değerlendirir. |
5 | Kuram, yaklaşım, yöntem-teknik ile öğrenme öğretme süreci ilişkisi üzerine bilimsel çalışmalar oluşturur. |
Birinci Öğretim
[Yok]
Dil becerileri; dil edinimi kuramları, ana dili, yabancı dil, ikinci dil, iki dillilik, çok dillilik; ana dili ve yabancı dil öğretim kuramları; dil öğretimi kuramları ile öğrenme ve öğretme kuramları ilişkisi; dil öğretim yaklaşımları, uygulamalı dilbilim; kuram ve yaklaşımların Türkçe öğretim programlarına yansımaları; kuram ve yaklaşımların yöntem ve teknik ile ilişkisi; yaklaşımlar ve öğrenme ve öğretme süreci ilişkisi.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Tanışma, dersin kapsamı, Türkçe eğitiminin genel çerçevesi, okul öncesi dönemde dil eğitimi, temel eğitimde dil öğretimi | ||
2 | Temel kavramlar üzerine alanyazın incelemesi; ana dili, yabancı dil, ikinci dil, iki dillilik, çok dillilik vb. | ||
3 | Temel dil becerileri ve özellikleri | ||
4 | Dil edinimi kuramları | ||
5 | Dil edinimi kuramları | ||
6 | Ana dili ve yabancı dil öğretim kuramları | ||
7 | The relationship between language teaching theories and learning and teaching theories | ||
8 | Dil öğretim yaklaşımları | ||
9 | Dil öğretim yaklaşımları | ||
10 | Uygulamalı dilbilim | ||
11 | Uygulamalı dilbilim | ||
12 | Kuram ve yaklaşımların Türkçe öğretim programlarına yansımaları | ||
13 | Kuram ve yaklaşımların yöntem ve teknik ile ilişkisi | ||
14 | Türkçe derslerinde öğrenme ve öğretme süreci |
Güvendir, E. & Yıldız, I.G. (2014). Dil Edinimi. Ankara: Anı Yayıncılık. Özüdoğru, M. & Dilman, H. (2014). Anadil Erinimi ve Yabancı Dil Öğrenim Kuramları. Ankara: Anı Yayıncılık. Baştürk, M. (2004). Dil Edinim Kuramları ve Türkçenin Anadili Olarak Edinimi. Ankara: Pegem Akademi. Karatay, H. (2018). Okuma Eğitimi Kuram ve Uygulama. Ankara: Pegem Akademi. Temizkan, M. (2009). Metin Türlerine Göre Okuma Eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Doğan, Y. (2012). Dinleme Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi. Özbay, M. (2005). Bir Dil Becerisi Olarak Dinleme Eğitimi. Ankara: Akçağ Yayınları. Rost, M. (2016). Teaching and Researching Listening. New York and London: Routlege. Rost, M. & Wilsonn, J.J. (2013). Active Listening. Edinburg: Pearson. Reich, P.A. (1986). Language Development. New Jersey:Prentice-Hall. Tompkins, G.E. (1998). Language Arts Content and Teaching Strategies. New Jersey:Prentice-Hall. Kurudayıoğlu, M. (2011). Konuşma Eğitimi. İstanbul: Kriter Basım Yayın Dağıtım.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Makale Yazma | 1 | 60 | 60 |
Makale Kritik Etme | 4 | 15 | 60 |
Okuma | 2 | 15 | 30 |
Toplam İş Yükü (saat) | 150 |
[PC] 1 | [PC] 2 | [PC] 3 | [PC] 4 | [PC] 5 | [PC] 6 | [PC] 7 | [PC] 8 | [PC] 9 | [PC] 10 | |
[OC] 1 | 4 | 1 | 2 | 3 | 2 | 4 | 1 | 1 | 2 | 1 |
[OC] 2 | 4 | 2 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 |
[OC] 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 |
[OC] 4 | 3 | 2 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 | 1 | 3 |
[OC] 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |