GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TİB7041 RAVİ TENKİDİ Ders 1 1 5.00

Doktora


Türkçe


Cerh ve ta’dilin problemlerini ve çözüm yollarını tanımak


Dr. Öğretim Üyesi Yunus YAZICI


1 Cerh ve ta’dil’de var olan farklı yaklaşımları ayırt eder.
2 Bu konuda ortaya çıkan değişik bakış açılarının objektif ve subjektif yönlerini ve nedenlerini tanır.
3 Cerh ve tadil literatüründeki verilerin aktüel değerini açıklar.
4 İsnad ve rical ile ilgili literatürün muhtevasını ve karakteristik yapısını öğrenir.
5 Ravi merkezli klasik yöntemin günümüz hadis araştırmalarına katkılarını değerlendirir

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bu derste, cerh ve ta'dil kavrının tanımları, ramlatartışmalı hususların analizi, cerh ve tadil literatürünün günümüz için kaynaklık değeri üzerinde durulur.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Cerh ve tadil ile ilgili temel kavramlar
2 Ravilerin adalet ile ilgili kusurları
3 Ravilerin zabıt ile ilgili kusurları
4 Cerh ve Ta'dîl Sebebinin Açıklanması
5 Cerh lafızları
6 Tadil lafızları
7 Cerh ve Ta'dîlin tearuzu meselesi
8 Ara sınav
9 Ravileri değerlendirmede öznellik sorunu
10 Sika ve zayıf olması konusunda ihtilaf edilen raviler
11 Sika ravileri ihtiva eden kitaplar
12 Zayıf ravileri ihtiva eden kitaplar
13 Cerh ve tadil literatürünün türleri ve gelişimi
14 Cerh ve tadil literatüründeki verilerin aktüel değeri
15 Cerh ve tadil literatüründeki verilerin aktüel değeri

Başaran, Selman, “İbn Hazm’ın Kütüb-i Sitte’ye Bakışı”, İslâmî Araştırmalar, 1988, cilt: II, sayı: 6, s. 7-21. Erul, Bünyamin, Sahabe Döneminde “Tekzib” Olgusu ve Tekzibin Mahiyeti : Rivayetlerdeki Tekzîb İfadelerinin Anlamı Üzerine Bir İnceleme, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1999, cilt: XXXIX, sayı: , s. 455-489 Gürler, Kadir, Cerhin Gıybet Olup Olmadığı Yönündeki Tartışmalara Eleştirel Bir Katkı, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi _ [www.dinbilimleri.com], 2004, cilt: IV, sayı: 3, s. 34-48 İbn Kuteybe, Ebû Muhammed Abdullah b. Müslim ed-Dîneverî, Te’vîlu Muhtelifi’l-Hadis, (Tah. Muhammed Zehrâ en-Neccâr), Dâru’l-Cîl, Beyrut, 1393/1972. Keskin, Yusuf Ziya, İbn Ebî Hâtim (v. 327/938) ve “el-Cerh ve’t-Ta’dîl”indeki Metodu, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2001, cilt: VII, sayı: 1, s. 5-29; Koçyiğit, Talat, İslâm Hadisinde İsnad ve Hadis Râvilerinin Cerhi, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1961, cilt: IX, sayı: , s. 47-57 Sezgin, M. Fuad, Buhârî’nin Kaynakları, Kitâbiyât Yay. Ank.ara, 2000 Ulu, Arif, Cerh ve Ta‘dil Kriteri Olarak Ehl-i Sünnet ve Ehl-i Bidat , Dinî Araştırmalar, 2006, cilt: VIII, sayı: 24, s. 133-142.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Bireysel Çalışma 10 1 10
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 10 8 80
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 14 1 14
Okuma 8 1 8
12 1 12
Toplam İş Yükü (saat) 154

[PC] 1 [PC] 2 [PC] 3 [PC] 4 [PC] 5 [PC] 6 [PC] 7 [PC] 8 [PC] 9 [PC] 10 [PC] 11
[OC] 1 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
[OC] 2 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
[OC] 3 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
[OC] 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
[OC] 5 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek