Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BTM7054-23 | İNSAN FAKTÖRÜ ANALİZİ ARAŞTIRMA METOTLARI | Ders | 1 | 1 | 6.00 |
Doktora
Bu dersin amacı; insan faktörünün balıkçılık faaliyetleri üzerindeki etkilerini incelemektir.
Prof. Dr. Özkan UĞURLU
1 | İnsan faktörü değerlendirme yöntemlerini kullanabilir. |
2 | Balıkçılık faaliyetlerindeki insan faktörünü değerlendirebilir. |
Birinci Öğretim
yok.
[Yok]
İnsan ve insan hatası ile ilgili temel kavramlar, farklı değerlendirme teknik ve yöntemleri. Performans değerlendirmeleri, sübjektif ve fizyolojik iş yükü değerlendirme teknikleri (SWAT, NASA-TLX, HRA, EMA vb.). İş yükü tespitinde faydalanılan araçların kullanılması, ölçüm yapılması ve değerlendirilmesi. Balıkçılık faaliyetlerinde insan faktörü. Balıkçılık faaliyetlerinin ve mesleki çalışma şartlarının iş yüküne etkisi. Yorgunluk kavramı, yorgunluğun iş performansı üzerindeki etkisi. İnsan Faktörleri Analizi ve Sınıflandırma Sistemi (HFACS). Örnek vaka çalışmaları. İlgili kurallar ve düzenlemeler.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | İnsan ve insan hatası ile ilgili temel kavramlar, farklı değerlendirme teknik ve yöntemleri. | ||
2 | İnsan ve insan hatası ile ilgili temel kavramlar, farklı değerlendirme teknik ve yöntemleri. | ||
3 | Performans değerlendirmeleri, sübjektif ve fizyolojik iş yükü değerlendirme teknikleri - SWAT. | ||
4 | Performans değerlendirmeleri, sübjektif ve fizyolojik iş yükü değerlendirme teknikleri - NASA-TLX. | ||
5 | Performans değerlendirmeleri, sübjektif ve fizyolojik iş yükü değerlendirme teknikleri - HRA, EMA. | ||
6 | İş yükü tespitinde faydalanılan araçların kullanılması, ölçüm yapılması ve değerlendirilmesi. | ||
7 | İş yükü tespitinde faydalanılan araçların kullanılması, ölçüm yapılması ve değerlendirilmesi. | ||
8 | Arasınav | ||
9 | Balıkçılık faaliyetlerinde insan faktörü. | ||
10 | Balıkçılık faaliyetlerinin ve mesleki çalışma şartlarının iş yüküne etkisi. | ||
11 | Yorgunluk kavramı, yorgunluğun iş performansı üzerindeki etkisi. | ||
12 | İnsan Faktörleri Analizi ve Sınıflandırma Sistemi (HFACS). | ||
13 | İlgili kurallar ve düzenlemeler. | ||
14 | Örnek vaka çalışmaları. | ||
15 | Dönem sonu sınavı |
Uğurlu, Ö., Yıldız, S., Loughney, S., Wang, J., Kuntchulia, S., & Sharabidze, I. (2020). Analyzing collision, grounding, and sinking accidents occurring in the Black Sea utilizing HFACS and Bayesian networks. Risk analysis, 40(12), 2610-2638. Prof. Dr. Özkan UĞURLU ders notları. Uğurlu, F., Yıldız, S., Boran, M., Uğurlu, Ö., & Wang, J. (2020). Analysis of fishing vessel accidents with Bayesian network and Chi-square methods. Ocean Engineering, 198, 106956. Yıldırım, U., Başar, E., & Uğurlu, Ö. (2019). Assessment of collisions and grounding accidents with human factors analysis and classification system (HFACS) and statistical methods. Safety Science, 119, 412-425. Kaptan, M., Sarıali̇oğlu, S., Uğurlu, Ö., & Wang, J. (2021). The evolution of the HFACS method used in analysis of marine accidents: A review. International Journal of Industrial Ergonomics, 86, 103225. Yildiz, S., Uğurlu, Ö., Wang, J., & Loughney, S. (2021). Application of the HFACS-PV approach for identification of human and organizational factors (HOFs) influencing marine accidents. Reliability Engineering & System Safety, 208, 107395. Sarıalioğlu, S., Uğurlu, Ö., Aydın, M., Vardar, B., & Wang, J. (2020). A hybrid model for human-factor analysis of engine-room fires on ships: HFACS-PV&FFTA. Ocean Engineering, 217, 107992. Aydin, M., Uğurlu, Ö., & Boran, M. (2022). Assessment of human error contribution to maritime pilot transfer operation under HFACS-PV and SLIM approach. Ocean Engineering, 266, 112830.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
yok.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 15 | 3 | 45 |
Örnek Vaka İncelemesi | 7 | 3 | 21 |
Makale Yazma | 5 | 3 | 15 |
Makale Kritik Etme | 7 | 3 | 21 |
Bireysel Çalışma | 15 | 3 | 45 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 3 | 9 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 5 | 3 | 15 |
Toplam İş Yükü (saat) | 173 |
[PC] 1 | [PC] 2 | [PC] 3 | [PC] 4 | [PC] 5 | [PC] 6 | [PC] 7 | [PC] 8 | [PC] 9 | [PC] 10 | [PC] 11 | [PC] 12 | |
[OC] 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
[OC] 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |