Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EPO6027 | ÖZEL EĞİTİMDE AİLE EĞİTİM PROGRAMLARI | Ders | 1 | 1 | 5.00 |
Yüksek Lisans
Bu dersin temel amacı; çocuğu özel gereksinimli olan ailelerin içerisinde bulunduğu duygu durumlarını kuramlar ışığında anlamaya çalışmak ve bir profesyonel olarak özel gereksinimli çocuk ailelerine sunulacak bilgilendirme, rehberlik, eğitim hizmetlerinde dikkat edilecek unsular hakkında deneyim kazanmaktır.
Dr. Öğr. Üyesi Nagihan BAŞ
1 | Özel gereksinimli çocuğu olan ailelerin yaşadığı duygusal süreçleri belirli kuramlar ışığında değerlendirebilir. |
2 | Etkin dinleme, yansıtma soruları, empati gibi teknikleri aile görüşmelerinde kullanır. |
3 | Aile görüşmeleri sırasında profesyonel olarak kendi davranışlarını eleştirel biçimde değerlendirebilir. |
4 | Özel eğitiminde aile eğitiminin kuramsal temellerini bilir. |
Birinci Öğretim
Herhangi bir ön koşul ders bulunmamaktadır.
[Yok]
I. Hafta: Yetersizlik, engel, kayıp kavramlarına eleştirel bakış ve tarihsel süreç II. Hafta: Engelliği açıklayan farklı paradigmaların tanıtılması ve güncel paradigmaların tartışılması III. Hafta: Özel eğitimde aile eğitiminin kuramsal temelleri ve aile eğitim yaklaşımlarının tarihi IV. Hafta: Bir sistem olarak ailenin incelenmesi ve özel gereksinimli çocukların aile sistemine etkisi V. Hafta: Genel Sistem Teorisi, teorinin aile eğitimine yansımaları ve uygulama örnekleri VI. Hafta: Biyoekolojik Sistem Teorisi, teorinin aile eğitimine yansımaları ve uygulama örnekleri VII. Hafta: Sosyo-Kültürel Tarihsel Kuram, kuramın aile eğitimine yansımaları ve uygulama örnekleri VIII. Hafta: Transaksiyonel model, modelin aile eğitimine yansımaları ve uygulama örnekleri IX. Hafta: Özel eğitimde aile eğitimi: Amaçları ve Bileşenleri X. Hafta: Erken çocukluk döneminde aile eğitimi: Amaçları ve Bileşenleri XI. Hafta: Aile merkezli aile eğitimi: Dünya'da ve Türkiye'deki Uygulamalar XII. Hafta: Aile ile görüşmenin temelleri ve kullanılan stratejiler XIII. Hafta: Aile ile görüşme deneyimi ve paylaşımı XIV. Hafta: Aile görüşmesinin değerlendirilmesi ve öneriler
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Yetersizlik, engel, kayıp kavramlarına eleştirel bakış ve tarihsel süreç | ||
2 | Engelliği açıklayan farklı paradigmaların tanıtılması ve güncel paradigmaların tartışılması | ||
3 | Özel eğitimde aile eğitiminin kuramsal temelleri ve aile eğitim yaklaşımlarının tarihi | ||
4 | Bir sistem olarak ailenin incelenmesi ve özel gereksinimli çocukların aile sistemine etkisi | Kendi profesyonel rolüne göre özel gereksinimli çocuk ailesine sunabileceği katkılarının irdelenmesi ve eleştirel bakışla yansıtılması | |
5 | Genel Sistem Teorisi, teorinin aile eğitimine yansımaları ve uygulama örnekleri | Özel gereksinimli çocuk ailesine kendi profesyonel rolü kapsamında hizmet sunarken teorinin hangi bileşenlerinden yararlanacağının belirlenmesi ve tartışılması. | |
6 | Biyoekolojik Sistem Teorisi, teorinin aile eğitimine yansımaları ve uygulama örnekleri | Özel gereksinimli çocuk ailesine kendi profesyonel rolü kapsamında hizmet sunarken teorinin hangi bileşenlerinden yararlanacağının belirlenmesi ve tartışılması. | |
7 | Sosyo-Kültürel Tarihsel Kuram, kuramın aile eğitimine yansımaları ve uygulama örnekleri | Özel gereksinimli çocuk ailesine kendi profesyonel rolü kapsamında hizmet sunarken teorinin hangi bileşenlerinden yararlanacağının belirlenmesi ve tartışılması. | |
8 | Transaksiyonel model, modelin aile eğitimine yansımaları ve uygulama örnekleri | Özel gereksinimli çocuk ailesine kendi profesyonel rolü kapsamında hizmet sunarken teorinin hangi bileşenlerinden yararlanacağının belirlenmesi ve tartışılması. | |
9 | Özel eğitimde aile eğitimi: Amaçları ve Bileşenleri | ||
10 | Erken çocukluk döneminde aile eğitimi: Amaçları ve Bileşenleri | ||
11 | Aile merkezli aile eğitimi: Dünya'da ve Türkiye'deki Uygulamalar | Sistematik aile eğitimi sunan programların belirlenmesi ve yaşanılan bölgedeki karşılığının değerlendirilmesi | |
12 | Aile merkezli aile eğitimi: Dünya'da ve Türkiye'deki Uygulamalar | Sistematik aile eğitimi sunan programların belirlenmesi ve yaşanılan bölgedeki karşılığının değerlendirilmesi | |
13 | Aile ile görüşmenin temelleri ve kullanılan stratejiler | Çocuğu özel gereksinimli olan bir ebeveynle görüşme deneyimi | |
14 | Aile ile görüşme deneyimi ve paylaşımı | Çocuğu özel gereksinimli olan bir ebeveynle görüşme deneyimi | |
15 | Aile görüşmesinin değerlendirilmesi ve öneriler |
Akkök, F. (2020). Bayan perşembeler. Pegem Akademi Yayıncılık. Akkök, F. (2003). Farklı özelliğe sahip çocuk aileleri ve ailelerle yapılan çalışmalar. Pegem Akademi Yayıncılık. Batu, S. (2018). 0-6 yaş arası down sendromlu çocuklar ve gelişimleri: Aileler ve eğitimciler için kaynak kitap.Ankara: Vize Yayıncılık Cavkaytar, A. (2021). Özel eğitimde aile eğitimi. Ankara: Vize Akademik Yayıncılık. Çolaklıoğlu, O., Turan, Z., & Uzuner, Y. (2019). Kardeşim işitme kayıplı: Bir yaşam öyküsünün incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(3), 967-993. Bezmez, D., Yardımcı, S., & Şentürk, Y. (Eds.). (2011). Sakatlık çalışmaları: Sosyal bilimlerden bakmak. Koç Üniversitesi. Doğan, M. (2015). Yetersizliği olan çocuklar, aile ve aile eğitimi: Kavramsal ve uygulamaya dönük gelişmeler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(Özel Sayı), 111-127. Kübler-Ross, E. (2014). On Death and Dying: What the Dying Have to Teach Doctors, Nurses, Clergy and Their Own Families Meşe, İ. (2014). Engelliliği açıklayan sosyal model nedir? Sosyal Politika Çalışma Dergisi, 33, 79-92. Turan, Z. (2020). İşitme kayıplı çocuklar için aile eğitimi: 0-3 Yaş. Pegem Akademi Yayıncılık. Turan, Z. (2004). Engelli çocukların aile eğitimi. S. Türküm (Ed.). Ana-baba eğitimi (s.147-166). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Zaidman-Zait, A. (2007). Parenting a child with a cochlear implant: A critical incident study. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 12(2), 221-241. Zastrow, C. & Ashman, K.K. (2013). Understanding human behaviour and the Social environment. Australia.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Bulunmamaktadır.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Uygulama/Pratik | 1 | 40 | 40 |
Rapor Sunma | 2 | 50 | 100 |
Toplam İş Yükü (saat) | 140 |
[PC] 1 | [PC] 2 | [PC] 3 | [PC] 4 | [PC] 5 | [PC] 6 | [PC] 7 | [PC] 8 | [PC] 9 | [PC] 10 | [PC] 11 | [PC] 12 | |
[OC] 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |