GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
EPO6026 FELSEFE VE BİLİM Ders 1 2 5.00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı bilimsel ve felsefi bilgiyi, bilim anlayışının tarihsel süreçlerini incelemek ve tartışmak, bu kavramları farklı bilim felsefesi öğretileri bakımından değerlendirmektir.


Dr. Öğr. Üyesi İbrahim Karagöl


1 Felsefe ve bilim kavramlarını analiz edebileceklerdir.
2 Felsefe ve bilimi tanımlar ve aralarındaki ilişkiyi açıklar.
3 Bilim felsefesindeki farklı yaklaşımları eleştirel olarak çözümleyebilecek ve değerlendirebileceklerdir.
4 Bilim felsefesindeki alternatif yaklaşımları değerlendirebileceklerdir.
5 Bilimsel araştırma ve yayınlama süreçlerindeki etik ilkeleri açıklayabileceklerdir.
6 Epistemoloji kavramını açıklar ve felsefe ile bilimdeki önemini vurgular.
7 Gerçekliğin doğası hakkındaki felsefi argümanları analiz eder.
8 Bilimsel araştırmalarda etiğin rolünü tartışır.
9 Bilim hakkındaki farklı felsefi perspektiflerin güçlü ve zayıf yönlerini değerlendirir.
10 Bilimsel düşüncenin tarihsel gelişimini inceler.
11 Bilim ve toplum arasındaki ilişkiyi tartışır.
12 Bilimsel akıl yürütmede mantığın rolünü değerlendirir.
13 Bilimsel teori ve yasaların arasındaki ilişkiyi inceler.
14 Felsefi ve bilimsel metinleri analiz ederek eleştirel düşünme becerilerini geliştirir.
15 Felsefi kavramları gerçek hayattaki sorunlara uygular.
16 Yapay zekanın felsefi sonuçlarını tartışır.

Birinci Öğretim



[Yok]


Felsefi bilgi, bilimsel bilgi, bilgi türleri, bilim felsefesi, pozitivist, post pozitivist ve eleştirel paradigmalar, Kuhn ve bilimsel devrimler, doğrulamacılık ve mantıksal positivizm, Popper ve yanlışlamacılık, bilimsel araştırma ve etik.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Ders Tanıtımı ve Hazırlıkları Teorik
2 Bilgi nedir? Teorik
3 Felsefi bilgi Teorik
4 Bilgi türleri Teorik
5 Felsefi bilgi ve bilimsel bilgi arasındaki ilişki Teorik
6 Bilim felsefesi Teorik
7 Thomas Kuhn ve Bilimsel Devrimlerin Yapısı Teorik
8 Bilimsel açıklamada model kullanımı Teorik
9 Ara Sınav
10 Yeni-pozitivizm ve felsefeye bilimsel yaklaşım Teorik
11 Doğrulamacılık ve Mantıksal Pozitivizm Teorik
12 Bilim, bilimsel araştırma ve etik ilişkisi Teorik
13 Bilim, bilimsel araştırma ve etik ilişkisi Teorik
14 Bilimsel araştırma süreciyle ilgili etik kurallar Teorik
15 Bilimsel araştırma süreciyle ilgili etik kurallar Teorik
16 Yarıyıl Sonu Sınavı

Çüçen, A. K. (2013). Felsefeye giriş. Ankara: Sentez Yayıncılık. Berry, A. (1989). Bilimin arka yüzü, Çeviren: İ. Hakkı Duru, Tübitak popüler bilim kitapları, Ankara: Nurol Matbaacılık. Demir, Ö. (2015). Bilim felsefesi. Ankara: Sentez Yayıncılık. Resnik, D. B. (1998). Bilim etiği, Çeviren: V. Mutlu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Steiner, R. (2001). Gerçek ve bilim, İLYA yayınevi. Williamson, T. (2000). Knowledge and its limits, London : Oxford University. Yıldırım, Cemal. (1998). Bilimin öncüleri. Ankara : TÜBİTAK.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 50


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 14 5 70
1 5 5
14 5 70
Toplam İş Yükü (saat) 145

[PC] 1 [PC] 2 [PC] 3 [PC] 4 [PC] 5 [PC] 6 [PC] 7 [PC] 8 [PC] 9 [PC] 10 [PC] 11 [PC] 12
[OC] 1 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 2 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 3 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 6 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 7 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 8 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 9 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 10 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 11 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 12 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 13 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 14 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 15 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 16 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek