Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EPO6026 | FELSEFE VE BİLİM | Ders | 1 | 2 | 5.00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı bilimsel ve felsefi bilgiyi, bilim anlayışının tarihsel süreçlerini incelemek ve tartışmak, bu kavramları farklı bilim felsefesi öğretileri bakımından değerlendirmektir.
Dr. Öğr. Üyesi İbrahim Karagöl
1 | Felsefe ve bilim kavramlarını analiz edebileceklerdir. |
2 | Felsefe ve bilimi tanımlar ve aralarındaki ilişkiyi açıklar. |
3 | Bilim felsefesindeki farklı yaklaşımları eleştirel olarak çözümleyebilecek ve değerlendirebileceklerdir. |
4 | Bilim felsefesindeki alternatif yaklaşımları değerlendirebileceklerdir. |
5 | Bilimsel araştırma ve yayınlama süreçlerindeki etik ilkeleri açıklayabileceklerdir. |
6 | Epistemoloji kavramını açıklar ve felsefe ile bilimdeki önemini vurgular. |
7 | Gerçekliğin doğası hakkındaki felsefi argümanları analiz eder. |
8 | Bilimsel araştırmalarda etiğin rolünü tartışır. |
9 | Bilim hakkındaki farklı felsefi perspektiflerin güçlü ve zayıf yönlerini değerlendirir. |
10 | Bilimsel düşüncenin tarihsel gelişimini inceler. |
11 | Bilim ve toplum arasındaki ilişkiyi tartışır. |
12 | Bilimsel akıl yürütmede mantığın rolünü değerlendirir. |
13 | Bilimsel teori ve yasaların arasındaki ilişkiyi inceler. |
14 | Felsefi ve bilimsel metinleri analiz ederek eleştirel düşünme becerilerini geliştirir. |
15 | Felsefi kavramları gerçek hayattaki sorunlara uygular. |
16 | Yapay zekanın felsefi sonuçlarını tartışır. |
Birinci Öğretim
[Yok]
Felsefi bilgi, bilimsel bilgi, bilgi türleri, bilim felsefesi, pozitivist, post pozitivist ve eleştirel paradigmalar, Kuhn ve bilimsel devrimler, doğrulamacılık ve mantıksal positivizm, Popper ve yanlışlamacılık, bilimsel araştırma ve etik.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Ders Tanıtımı ve Hazırlıkları | Teorik | |
2 | Bilgi nedir? | Teorik | |
3 | Felsefi bilgi | Teorik | |
4 | Bilgi türleri | Teorik | |
5 | Felsefi bilgi ve bilimsel bilgi arasındaki ilişki | Teorik | |
6 | Bilim felsefesi | Teorik | |
7 | Thomas Kuhn ve Bilimsel Devrimlerin Yapısı | Teorik | |
8 | Bilimsel açıklamada model kullanımı | Teorik | |
9 | Ara Sınav | ||
10 | Yeni-pozitivizm ve felsefeye bilimsel yaklaşım | Teorik | |
11 | Doğrulamacılık ve Mantıksal Pozitivizm | Teorik | |
12 | Bilim, bilimsel araştırma ve etik ilişkisi | Teorik | |
13 | Bilim, bilimsel araştırma ve etik ilişkisi | Teorik | |
14 | Bilimsel araştırma süreciyle ilgili etik kurallar | Teorik | |
15 | Bilimsel araştırma süreciyle ilgili etik kurallar | Teorik | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı |
Çüçen, A. K. (2013). Felsefeye giriş. Ankara: Sentez Yayıncılık. Berry, A. (1989). Bilimin arka yüzü, Çeviren: İ. Hakkı Duru, Tübitak popüler bilim kitapları, Ankara: Nurol Matbaacılık. Demir, Ö. (2015). Bilim felsefesi. Ankara: Sentez Yayıncılık. Resnik, D. B. (1998). Bilim etiği, Çeviren: V. Mutlu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Steiner, R. (2001). Gerçek ve bilim, İLYA yayınevi. Williamson, T. (2000). Knowledge and its limits, London : Oxford University. Yıldırım, Cemal. (1998). Bilimin öncüleri. Ankara : TÜBİTAK.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 14 | 5 | 70 |
1 | 5 | 5 | |
14 | 5 | 70 | |
Toplam İş Yükü (saat) | 145 |
[PC] 1 | [PC] 2 | [PC] 3 | [PC] 4 | [PC] 5 | [PC] 6 | [PC] 7 | [PC] 8 | [PC] 9 | [PC] 10 | [PC] 11 | [PC] 12 | |
[OC] 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 11 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 12 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 13 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 14 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 15 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 16 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |