Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DUM6045-24 | SEYİR HALİNDEKİ GEMİLERDE DİRENÇ VE SEVK GEREKSİNİMLERİ | Ders | 1 | 1 | 6.00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı; seyir halindeki gemilerin enerji dengesi ve performans kayıplarına katkıda bulunan başlıca unsurlar hakkında temel kavramları vermektir. Bunlar arasında, rüzgar, dalgalar, dümen hareketleri/gemi sapması, gövde pürüzlülüğü (kaplama dahil), biyofouling oluşumu gibi faktörlere bağlı olarak direnç/güç artışını ve sevk gereksinimlerini içerir. Bu eğitim aynı zamanda bu etkenlerin temellerini tartışmayı ve bu etkilerden kaynaklanan gemi performans kayıplarının (güç artışı veya hız kaybı açısından) nasıl tahmin edileceğini açıklamayı amaçlamaktadır.
Dr. Öğr. Üyesi Refik Özyurt
1 | ÖÇ - 1 Denizde bir geminin performansını ve makineyi etkileyen teknik faktörlerin bilgisini ve anlayışını edinmek. ÖÇ - 2 Geminin gövdesi ve tahrik ile ilişkilendirilen performans kayıplarının (işletmede) ana nedenlerini ve bu kayıpları tahmin etme yöntemlerini anlamak. ÖÇ - 3 Ek direncin laboratuvar ölçümü için kullanılan teknikleri anlamak. |
2 | Geminin gövdesi ve tahrik ile ilişkilendirilen performans kayıplarının (işletmede) ana nedenlerini ve bu kayıpları tahmin etme yöntemlerini anlamak. |
3 | Ek direncin laboratuvar ölçümü için kullanılan teknikleri anlamak. |
Birinci Öğretim
[Yok]
Seyir halindeki gemilerde direnç ve sevk gereksinimlerine giriş, Gemi Direncine giriş, Dalga direncine giriş, Dalga Kaynaklı ilave sürtünme Direnci, İlave sürtünme direncinin Hesaplanması, İlave Direncin Hesaplanmasında Deneysel Teknikler, Çekme Tankı Deneyimleri, Seyir halindeki Gemiler İçin Güç Hesaplama Yöntemleri, Biyofouling Oluşumu ve Giriş, Antifouling Kaplamalar, Biyofouling Oluşumunun Ekonomik Etkileri, Biyofouling Pürüzlülük Etkileri, Sınır Tabaka Konsepti, Gemi Güçlendirmesinde Gövde Pürüzlülük Etkileri, Rüzgardan Kaynaklanan Ek Direnç, Dümen Hareketlerinden Kaynaklanan Ek Direnç.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Gemi Direncine Giriş: İdeal Akışkan İçine Dalmış Bir Cisim Hali, Gerçek Akışkan İçine Dalmış Bir Cisim Hali, Gerçek Akışkan Yüzeyinde Hareket Eden Bir Cisim Hali | ||
2 | Dalga kaynaklı sürtünme direnci konsepti | ||
3 | Dalgaların neden olduğu sürtünme direncinin sayısal ve deneysel hesaplaması. | ||
4 | Gemi direnci hesaplarında kullanılan deneysel yöntemler | ||
5 | Çekme tankı deneyleri | ||
6 | Deplasman gemileri için güç hesaplama yöntemleri | ||
7 | Biofoulinge giriş, biofouling oluşumu, biofouling kaynaklı problemler, ilgili biofouling regulasyonları, zehirli boyalar, biofouling ile mücadelede kullanılan stratejiler ve yaklaşımlar, gerçek örnek çalışmaları | ||
8 | Arasınav | ||
9 | Biofoulingin neden olduğu ekenomik ve çevresel hasarlar, yaşam döngü analizleri sürdürülebilirlik | ||
10 | Gemilerde biofouling kaynaklı pürüzlülük ve sınır tabaka konsepti | ||
11 | Gemilerde oluşan biofoulingin gemi performansına olan etkisi | ||
12 | Gemi ve pervane ilişkisi, gemilerde kullanılan verimlilik ve güç gereksinimleri için kullanılan terimler | ||
13 | Rüzgar ve dümen kaynaklısürtünme direnci | ||
14 | Dönemsonu sınavı |
Hellio Claire & Yebra Diego (2009). Advances in Marine Antifouling Coatings and Technologies, Woodhead Publishing Limited. Özyurt, R. (2022). A Decision Support System for the Selection of Most Appropriate Antifouling Coatings for Fishing Vessels Operating in the Mediterranean and the Black Sea [University of Strathclyde]. https://doi.org/10.48730/PPNF-SX28 Aydın, M. "Gemi Direnci ve Sevki 111 Çözümlü Problem", TMMOB Gemi Mühendisleri Odası Yayını, 2018. Baykal, R. ve Dikili, C. “Gemilerin Direnci ve Makina Gücü”, İTÜ, 2002. Güner, M., Kükner, A. ve Baykal M.A. “Gemi Pervaneleri ve Sevk Sistemleri” İTÜ, 1999. Molland, A.F., Turnock, S. R. and Hudson, D.A. (2011) Ship resistance and propulsion: practical estimation of ship propulsive power, Cambridge, GB. Cambridge University Press, 544pp.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 9 | 10 | 90 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 8 | 10 | 80 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
[PC] 1 | [PC] 2 | [PC] 3 | [PC] 4 | [PC] 5 | [PC] 6 | [PC] 7 | [PC] 8 | [PC] 9 | [PC] 10 | [PC] 11 | [PC] 12 | |
[OC] 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 2 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |