Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOS6009 | DEĞERLER VE KÜLTÜR | Ders | 1 | 1 | 5.00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
İnsan doğasının potansiyellerini keşfetmek, insanın kendini gerçekleştirme sürecini anlamak ve manevi değerlerin bilimsel açıdan nasıl değerlendirilebileceğini öğrenmektir. Bu ders kapsamında, insanın sadece eksikliklerinden ziyade gücünü ve potansiyelini vurgulayan insancıl psikoloji perspektifiyle değerlendirilecektir. Öğrenciler, değerler, manevi deneyimler ve bireysel doruk noktalarına ulaşma süreçlerini bilimsel ve psikolojik bir çerçevede inceleme fırsatı bulacaklardır. Bu ders, sadece bireylerin ruhsal ve psikolojik gelişimlerine değil, toplumsal yapılar içinde bu değerlerin nasıl yer bulduğuna da odaklanacaktır.
Dr. Öğr. Üyesi Neslihan ER
1 | İnsancıl psikoloji ve kendini gerçekleştirme |
2 | Doruk deneyimler ve manevi değerler |
3 | Bilim ve din arasındaki ilişki |
4 | Toplumda değerler ve kültürün yeri |
5 | Kendini gerçekleştiren insanlar |
6 | Mistik deneyimler ve uç deneyimler |
Birinci Öğretim
YOK
[Yok]
1. Maslow’un insancıl psikolojiye getirdiği katkılar, özellikle “kendini gerçekleştirme” kavramı üzerinde durulacak. Öğrenciler, insan doğasının gelişim süreçlerini ve bireylerin potansiyellerine nasıl ulaşabileceklerini keşfedecekler. 2. Maslow’un doruk deneyimler (peak experiences) kavramı incelenecek. Bu deneyimlerin bireyler üzerindeki etkileri ve manevi değerlerle ilişkisi tartışılacak. 3. Maslow’un, din ve bilimi birbirinden ayırmaktan ziyade, her ikisini insanın anlam arayışında bütünleştiren görüşleri ele alınacak. Bu bağlamda, manevi deneyimlerin bilimsel açıdan nasıl değerlendirilebileceği incelenecek. 4. Öğrenciler, değerlerin bireysel ve toplumsal düzeydeki işlevlerini keşfederek, kültürel faktörlerin bu süreçlerde nasıl rol oynadığını öğrenecekler. 5. Maslow’un kendini gerçekleştiren bireyler üzerine yaptığı çalışmalar incelenerek, bu bireylerin diğer insanlardan farkları, özellikleri ve topluma katkıları üzerinde durulacak. 6. Maslow’un mistik deneyimlere bakışı, bunların bireylerin yaşamındaki rolü ve psikolojik anlamı tartışılacak.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve Maslow’un hayatı ve felsefesi (Abraham H. Maslow’un biyografisi, insancıl psikolojiye katkıları ve temel teorileri. Kendini gerçekleştirme teorisine genel bakış.) | ||
2 | İnsancıl psikolojinin temelleri (İnsancıl psikolojinin tanımı ve Davranışçılık ile Freud’cu psikolojiye karşı duruşu. Maslow’un Üçüncü Güç Psikolojisi.) | ||
3 | Kendini gerçekleştirme teorisi (Kendini gerçekleştiren bireylerin özellikleri. Kendini gerçekleştirme sürecinin birey üzerindeki etkileri.) | ||
4 | Doruk deneyimler (Doruk deneyimlerin tanımı, özellikleri ve önemi. Bireyler üzerinde psikolojik ve manevi etkileri.) | ||
5 | Plato deneyimleri (Plato deneyimlerinin tanımı ve doruk deneyimlerle farkları. Süregelen manevi deneyimlerin yaşam üzerindeki etkileri.) | ||
6 | Değerler ve kültür (Kültürel ve manevi değerlerin insan yaşamındaki yeri. Maslow’un değerler teorisi ve toplumsal ilişkilerdeki önemi.) | ||
7 | Manevi değerler ve bilim (Bilim ve maneviyat arasındaki ilişki. Maslow’un manevi değerlerin bilimsel bir perspektiften ele alınması konusundaki görüşleri.) | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Din ve örgütlenmiş dinlerin eleştirisi (Maslow’un din ve örgütlenmiş dinler üzerine eleştirileri. Bireysel mistik deneyimlerle örgütlü dinler arasındaki farklılıklar.) | ||
10 | Mistik deneyimler ve aşkınlık (Maslow’un mistik deneyimlere yaklaşımı. Aşkın bilinç ve doruk deneyimler arasındaki bağ.) | ||
11 | Psikopatoloji ve sağlıklı birey (Sağlıklı bireylerin ve patolojik kişiliklerin psikolojik farklılıkları. Maslow’un mental sağlık ve patoloji üzerine görüşleri.) | ||
12 | Maslow’un değerler hiyerarşisi (İhtiyaçlar hiyerarşisinin analizi. Değerlerin insan gelişimi üzerindeki etkisi.) | ||
13 | Doruk ve plato deneyimlerinin toplumsal yansımaları (Toplumsal yapıların doruk deneyimler üzerindeki etkisi. Kendini gerçekleştiren bireylerin toplumda oynadığı rol.) | ||
14 | Eğitimde manevi ve ahlaki değerler (Eğitimde manevi değerlerin önemi ve rolü. Ahlaki ve manevi değerlerin eğitim sistemine entegrasyonu.) | ||
15 | Genel değerlendirme ve tartışma (Tüm ders boyunca ele alınan konuların tartışılması ve genel değerlendirme. Maslow’un görüşlerinin çağdaş psikolojiye ve sosyal bilimlere etkileri.) | ||
16 | Final Sınavı |
Abraham H. Maslow. (1996). Doruk Deneyimler. Kuraldışı Yayınları. Abraham H. Maslow. (2019). İnsan Olmanın Psikolojisi. Kuraldışı Yayınları. Viktor Emil Frankl. (2019). İnsanın Anlam Arayışı. Okuyan Us Yayın. Irvin D. Yalom. (2018). Varoluşçu Psikoterapi. Pegasus Yayınları. Robert M. Pirsig. (2022). Zen ve Motosiklet Bakım Sanatı/Değerlerin Sorgulanması. Ayrıntı yayınları.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Derse Katılım | 15 | 3 | 45 |
Tartışma | 15 | 3 | 45 |
Okuma | 15 | 3 | 45 |
Toplam İş Yükü (saat) | 141 |
[PC] 1 | [PC] 2 | [PC] 3 | [PC] 4 | [PC] 5 | [PC] 6 | |
[OC] 1 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 |
[OC] 2 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 |
[OC] 3 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 |
[OC] 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 |
[OC] 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 |
[OC] 6 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 |