Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FDB6030 | İSLAM EĞİTİM TARİHİ | Ders | 1 | 2 | 5.00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
İslam'ın doğuşundan itibaren Tanzimat'a (1839) kadar olan dönemde din eğitimi uygulamalarını kurum, program, hoca, talebe ve ders kitapları yönüyle incelemek.
Prof. Dr. Hamit ER
1 | İslam Eğitim Tarihi ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. |
2 | İslam Eğitim Tarihi araştırmalarının kaynak ve güçlüklerini açıklayabilir. |
3 | İslam Eğitim Tarihi'nin teşekkül devrinin temel özelliklerini açıklayabilir. |
4 | Küttap'lardaki (Sıbyan Mekteplerindeki) eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir. |
5 | Mescitlerdeki eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir |
6 | Tanzimat'a kadar geçen dönemde faaliyet gösteren medreselerin, kurum, program, eğitim içeriği vb. açılardan genel özelliklerini açıklayabilir |
Birinci Öğretim
Yok
Ders içeriğine uygun olarak çeşitli makaleler de kaynak olarak kullanılabilir.
Bu derste İslam'ın ilk dönemlerinden itibaren Tanzimat'a (1839)kadar geçen dönemdeki din eğitimi uygulamaları ele alınmaktadır. Bu çerçevede Türk-İslam sentezinin ortaya çıkardığı eğitim uygulamaları, kurum, program, hoca, talebe ve derslerde okutulan kitaplar yönüyle incelenmektedir.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | İslam Eğitim Tarihinde kullanılan din eğitimi ilgili temel kavramlar | ||
2 | İslam Eğitimi Tarihi araştırmalarının kaynakları | ||
3 | İslam Eğitim Tarihi'nin teşekkül devrinin temel özellikleri | ||
4 | Küttap'lardaki (ileriki dönemlerde Sıbyan mekteplerindeki) eğitim uygulamalarının özellikleri | ||
5 | Mescitlerdeki eğitim uygulamalarının özellikleri | ||
6 | Diğer eğitim mekânlarındaki eğitim uygulamaları | ||
7 | Medreselerin oluşum sürecini etkileyen faktörler ve kurumlar | ||
8 | ARASINAV | ||
9 | Abbasi, Selçuklu ve Osmanlı dönemi medreselerinin özellikleri | ||
10 | Medreselerin gerileyişini etkileyen faktörler | ||
11 | Vakıfların İslam eğitim tarihindeki yeri | ||
12 | İslam eğitim geleneğinde hoca-talebe ilişkileri | ||
13 | İslam eğitim geleneğinde öğretim yöntemleri ve okul kuralları | ||
14 | İslam Eğitim Geleneğinde Ölçme-Değerlendirme: İcazet uygulamaları |
Ahmet Çelebi, Çev. Ali Yardım, İslam’da Eğitim Öğretim Tarihi, Damla Yay. Mehmet Dağ, H. Raşit Öymen, İslam Eğitim Tarihi, MEB, Yay. Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, Kayıhan Yay. M. Faruk Bayraktar, İslam Eğitiminde Öğretmen-Öğrenci Münasebetleri, İFAV Yay. Hüseyin Atay, Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi, Dergâh Yay. George Makdisi, Ortaçağda Yüksek Öğretim, Klasik Yay. M. Köylü, Ş. Gözütok, Ana Hatlarıyla İslam Eğitim Tarihi, Ensar Yay.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 49 | 49 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 98 | 98 |
Toplam İş Yükü (saat) | 150 |
[PC] 1 | [PC] 2 | [PC] 3 | [PC] 4 | [PC] 5 | [PC] 6 | [PC] 7 | [PC] 8 | [PC] 9 | [PC] 10 | |
[OC] 1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
[OC] 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
[OC] 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
[OC] 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
[OC] 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
[OC] 6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |