GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
MBG7040-15 BİLİM ETİĞİ Ders 1 2 6.00

Yüksek Lisans



Bu dersin amacı; özellikle fen ve mühendislik bilimleri alanlarında araştırma ve yayın etiği konusunda rehberlik sağlamaktır. Buna ek olarak araştırma etiği eğitimi araştırmacılara yapacakları çalışmalarda yüksek etik standart kazandırmayı amaçlar.


Prof. Dr. Hasan SEVGİLİ


1 Bilimsel araştırma ve sürecinin etik önemini anlarlar
2 Bilimsel aşırmacılığın bilime olan kötü etkisini kavrarlar
3 Doğru ve evrensel bilim yapma etiğini kazanırlar

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bu ders bilimin temel ilkeleri, bilimsel araştırmalar, iyi araştırma idaresi, yayın türleri, bilimsel araştırma ve yayınlarda yayın etik dışı kabul edilen durumlar, laboratuvar hayvanları üzerinde araştırma ve ilgili yayın etiği yönergelerini içermektedir.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Bilimin temel ilkeleri Teorik Yok
2 Bilimsel araştırma tipleri, yayın türleri ve bilimsel yayının amacı T Yok
3 Etik kavramı, araştırma ve yayın etiğine genel bakış, tarihçesi T Yok
4 Bilimsel yanıltma ve disiplinsiz araştırma T yok
5 Bilimsel yalancılık ve saptırma, kötü bilim T Yok
6 Korsanlık, Aşırma (Plajerizm) T Yok
7 Korsanlık, Aşırma (Plajerizm), atıf T Yok
8 Duplikasyon, uydurma T Yok
9 Arasınav T yok
10 Dilimleme T Yok
11 Destek verilen kuruluşların belirtilmesi T Yok
12 İsim çıkarılması veya eklenmesi T Yok
13 Laboratuvar hayvanları ve etik T Yok
14 Etik dışı araştırma ve yayınlara örnekler, T Yok
15 Yayın etiği ve hukuksal düzenlemeler T Yok
16 Final Sınavı T Yok

TÜBA 2002. Bilimsel araştırmalarda etik ve sorunlar. TÜBA yayınları, 70 s. Atasoy, N., Boydak, M., Çırpan, H.A., Kendigelen, A., Meriç, İ.E., Sarıkaya, A. T., Ulubelen, A., Yazıcı, H. ve Yıldırım, N. 2011. Bilim Etiği, İstanbul Üniversitesi yayınları, No: 5048, İstanbul Kansu, E. 2008. Bilimsel yayınlarda etik ilkeler, Sağlık Bilimlerinde Süreli yayıncılık, s. 21-26. Irzık, G ve Erzan, A. 2008. Araştırmada Kusurlu Davranışlar. Bilim Etiği El Kitabı (Ed: Erzan, A.), TÜBA Yayınları, sıra no: 17, s. 22-24. Fanelli, D. 2009. How many scientists fabricate and falsfiy research? A systematic review and meta-analysis of survey data, PLoS ONE 4(5): e5738 Töreci, K. 2004. Yayın etiği, ANKEM Dergisi, 18(1), s. 67-88. Altuğ, T. 2009. Hayvan deneyleri etiği, Sağlık Bilimlerinde Süreli yayıncılık, s.53-68. Koç, S. 2006. Yayın etiği ihlalleri ve hukuksal düzenlemeler. İ. Ü. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Sürekli Tıp Eğitim Etkinlikleri, Araştırmalar ve Etik Sempozyum dizisi, no: 50, s.63-75.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 3 42
Bireysel Çalışma 1 45 45
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 45 45
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 45 45
Toplam İş Yükü (saat) 181

[PC] 1 [PC] 2 [PC] 3 [PC] 4 [PC] 5 [PC] 6 [PC] 7 [PC] 8
[OC] 1 2 2 4
[OC] 2 3 3 2 3
[OC] 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek