Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAN6030 | BİZANS MADEN SANATI | Ders | 1 | 2 | 5.00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı Türkiye ve Dünya müzelerindeki örnekleri ile Bizans maden eserlerini teknik, üslup ve ikonografik özellikleriyle tanıtmaktır.
Doç. Dr. Seçkin Evcim
1 | Bizans maden eserlerinde kullanılan malzeme-tekniği gruplandırarak açıklar. |
2 | Bizans maden sanatı süsleme tekniklerini açıklar. |
3 | Liturjik eserlerin kullanımını teknik, üslup ve ikonografik olarak açıklar. |
4 | Bizans El Sanatı ürünlerini dönemin siyasal, sosyal, dini, ekonomik ve sanatsal boyutlarının tümünü göz önünde bulundurarak değerlendirebilir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Erken Bizans (4. yy.-8.yy) ve Orta Bizans (8./9. yy-13. yy) dönemleri maden eserlerinin malzeme/teknik, işlev, ikonografi, üslup açısından tarihsel çerçevede incelenmesi.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Bizans el sanatlarının genel tanımı; kaynak ve sorunları. El sanatlarının malzeme açısından gruplandırılması ve terminolojisi. | ||
2 | Bizans maden sanatı. Yapım ve süsleme teknikleri. Litürjik (ibadete yönelik), aydınlatma ve günlük kullanıma yönelik eserlerin gruplandırılması. | ||
3 | Bizans maden kandilleri. Bizans döneminde aydınlatma ve kandillerin kullanım yerleri. Kandillerin tipolojik ayırımı. Maden kandil tiplerinin örnekler eşliğinde teknik ve üslup özelliklerinin tanımlanması. | ||
4 | Maden kandil tiplerinin örnekler eşliğinde teknik ve üslup özelliklerinin tanımlanması. | ||
5 | Dini ibadette kullanılan litürjik objeler. Kullanım yerleri ve şekilleri. Örneklerin kronolojik olarak anlatımı; teknik, üslup ve ikonografik özellikleri. | ||
6 | Bizans mücevherleri. Terminolojisi, yapım ve süsleme teknikleri. | ||
7 | Ara sınav | ||
8 | Öğrencilere araştırma konusu dağıtımı yapılması | ||
9 | Öğrencilerin araştırma konuları ile ilgili bilgi vermeleri ve yönlendirme | ||
10 | Öğrencilerin araştırma konuları ile ilgili bilgi vermeleri ve yönlendirme | ||
11 | Öğrencilerin araştırma konuları ile ilgili bilgi vermeleri ve yönlendirme | ||
12 | Öğrencilerin araştırma konuları ile ilgili bilgi vermeleri ve yönlendirme | ||
13 | Öğrencilerin araştırma konuları ile ilgili bilgi vermeleri ve yönlendirme | ||
14 | Öğrencilerin araştırma konuları ile ilgili bilgi vermeleri ve yönlendirme | ||
15 | Öğrencinin sunum yapması ve araştırma sonuçları üzerine son bir değerlendirme | ||
16 | Final Sınavı |
Acara, M. "Bizans Ortodoks Kilisesinde Litürji ve Litürjik Eserler", Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 15/1: 193-201, 1998. Acara, M. "İstanbul Arkeoloji Müzelerindeki 7852 Envanter Numaralı Kalis: Tarihlendirme Üzerine Bir Öneri", Arkeoloji ve Sanat Dergisi 94: 20-23, 2000. Acara, M. "Bizans döneminde Maden Aydınlatma Araçlarının Kullanımı ve Orta Bizans Dönemi Polykandilionları", Ortaçağ'da Anadolu: Prof. Dr. Aynur Durukan'a Armağan. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Yayınları, 2002, 23-37. Acara Eser, M. “Litürjide ve Günlük Kullanımda Maden Sanatı”, Kalanlar: 12. ve 13. Yüzyıllarda Türkiye’de Bizans. Ed.A.Ödekan. İstanbul: Vehbi Koç Vakfı, 2007, 37-39. Atasoy, S. "Bizans ve Osmanlı Devrinde Madenler", Sanat Tarihi Yıllığı 11: 31-36, 1982.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Tartışma | 14 | 1 | 14 |
Soru-Yanıt | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 3 | 3 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü (saat) | 148 |
[PC] 1 | [PC] 2 | [PC] 3 | [PC] 4 | [PC] 5 | [PC] 6 | [PC] 7 | [PC] 8 | [PC] 9 | [PC] 10 | [PC] 11 | [PC] 12 | [PC] 13 | [PC] 14 | [PC] 15 | [PC] 16 | |
[OC] 1 | 5 | |||||||||||||||
[OC] 2 | 5 | |||||||||||||||
[OC] 3 | 5 | |||||||||||||||
[OC] 4 | 5 |