GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
SAN6030 BİZANS MADEN SANATI Ders 1 2 5.00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı Türkiye ve Dünya müzelerindeki örnekleri ile Bizans maden eserlerini teknik, üslup ve ikonografik özellikleriyle tanıtmaktır.


Doç. Dr. Seçkin Evcim


1 Bizans maden eserlerinde kullanılan malzeme-tekniği gruplandırarak açıklar.
2 Bizans maden sanatı süsleme tekniklerini açıklar.
3 Liturjik eserlerin kullanımını teknik, üslup ve ikonografik olarak açıklar.
4 Bizans El Sanatı ürünlerini dönemin siyasal, sosyal, dini, ekonomik ve sanatsal boyutlarının tümünü göz önünde bulundurarak değerlendirebilir.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Erken Bizans (4. yy.-8.yy) ve Orta Bizans (8./9. yy-13. yy) dönemleri maden eserlerinin malzeme/teknik, işlev, ikonografi, üslup açısından tarihsel çerçevede incelenmesi.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Bizans el sanatlarının genel tanımı; kaynak ve sorunları. El sanatlarının malzeme açısından gruplandırılması ve terminolojisi.
2 Bizans maden sanatı. Yapım ve süsleme teknikleri. Litürjik (ibadete yönelik), aydınlatma ve günlük kullanıma yönelik eserlerin gruplandırılması.
3 Bizans maden kandilleri. Bizans döneminde aydınlatma ve kandillerin kullanım yerleri. Kandillerin tipolojik ayırımı. Maden kandil tiplerinin örnekler eşliğinde teknik ve üslup özelliklerinin tanımlanması.
4 Maden kandil tiplerinin örnekler eşliğinde teknik ve üslup özelliklerinin tanımlanması.
5 Dini ibadette kullanılan litürjik objeler. Kullanım yerleri ve şekilleri. Örneklerin kronolojik olarak anlatımı; teknik, üslup ve ikonografik özellikleri.
6 Bizans mücevherleri. Terminolojisi, yapım ve süsleme teknikleri.
7 Ara sınav
8 Öğrencilere araştırma konusu dağıtımı yapılması
9 Öğrencilerin araştırma konuları ile ilgili bilgi vermeleri ve yönlendirme
10 Öğrencilerin araştırma konuları ile ilgili bilgi vermeleri ve yönlendirme
11 Öğrencilerin araştırma konuları ile ilgili bilgi vermeleri ve yönlendirme
12 Öğrencilerin araştırma konuları ile ilgili bilgi vermeleri ve yönlendirme
13 Öğrencilerin araştırma konuları ile ilgili bilgi vermeleri ve yönlendirme
14 Öğrencilerin araştırma konuları ile ilgili bilgi vermeleri ve yönlendirme
15 Öğrencinin sunum yapması ve araştırma sonuçları üzerine son bir değerlendirme
16 Final Sınavı

Acara, M. "Bizans Ortodoks Kilisesinde Litürji ve Litürjik Eserler", Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 15/1: 193-201, 1998. Acara, M. "İstanbul Arkeoloji Müzelerindeki 7852 Envanter Numaralı Kalis: Tarihlendirme Üzerine Bir Öneri", Arkeoloji ve Sanat Dergisi 94: 20-23, 2000. Acara, M. "Bizans döneminde Maden Aydınlatma Araçlarının Kullanımı ve Orta Bizans Dönemi Polykandilionları", Ortaçağ'da Anadolu: Prof. Dr. Aynur Durukan'a Armağan. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Yayınları, 2002, 23-37. Acara Eser, M. “Litürjide ve Günlük Kullanımda Maden Sanatı”, Kalanlar: 12. ve 13. Yüzyıllarda Türkiye’de Bizans. Ed.A.Ödekan. İstanbul: Vehbi Koç Vakfı, 2007, 37-39. Atasoy, S. "Bizans ve Osmanlı Devrinde Madenler", Sanat Tarihi Yıllığı 11: 31-36, 1982.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Tartışma 14 1 14
Soru-Yanıt 14 2 28
Bireysel Çalışma 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 3 3
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 3 3
Okuma 14 2 28
Toplam İş Yükü (saat) 148

[PC] 1 [PC] 2 [PC] 3 [PC] 4 [PC] 5 [PC] 6 [PC] 7 [PC] 8 [PC] 9 [PC] 10 [PC] 11 [PC] 12 [PC] 13 [PC] 14 [PC] 15 [PC] 16
[OC] 1 5
[OC] 2 5
[OC] 3 5
[OC] 4 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek