Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TİB6100 | KIRAAT İLMİNİN TEMEL KAYNAKLARI | Ders | 1 | 2 | 5.00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Kıraat ilminin temel kaynaklarının yazar, dönem ve içerik özellikleriyle kronolojik bir şekilde öğretilmesi
Dr. Öğr. Üyesi Mustafa HATİPOĞLU
1 | Temel kaynakların bilinmesi suretiyle kıraat literatürünün tanır. |
2 | Kıraat ilminin şekillenmesine etki eserleri ve yazarlarını tanır. |
3 | Akademik araştırmalarda eserlerin hangi yönlerinden yararlanılacağını bilir. |
4 | Tanıtılan eserler aracılığıyla kıraat ilminin tarihsel gelişimini ve geçirdiği aşamaları ana hatlarıyla öğrenir. |
5 | Tanıtılan eserlerin öne çıkan özelliklerini, ortak yönlerini ve birbirlerinden farklı yönlerini bilir. |
6 | Klasik eserlerdeki metinleri okuma bilgi ve becerisi gelişir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
İbn Mücahid’in Kitabu‘s-Seb‘ ve İbnü’l-Cezerî’nin en-Neşr’i başta olmak üzere kıraat ilminin teorik ve pratik öğretiminde esas alınan temel eserlerin incelenmesi ve tanıtılması
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | İbn Mücâhid (ö. 324/936) ve Kitâbü’s-Seb‘a fi’l-Kırâât adlı eseri | Yok | Yok |
2 | İbnü’l-Cezerî (ö. 833/1429) ve en-Neşr fi’l-Kırââti’l-‘Aşr ile Tayyibetü’n-Neşr adlı eserler | Yok | Yok |
3 | Ahmed b. Muhammed ed-Dimyâtî (ö. 1117/1705) ve İthâfu Fudalâi’l-Beşer adlı eseri | Yok | Yok |
4 | Abdülfettâh el-Paluvî (ö. 1192/1778) ve Zübdetü’l-‘İrfân adlı eseri | Yok | Yok |
5 | Muhammed Emîn er-Rûmî ve Umdetü’l-Hullân fî Îzâhi Zübdeti’l-‘İrfân adlı eseri | Yok | Yok |
6 | Ebû Amr ed-Dânî ve Câmi‘u’l-Beyân fi’l-Kırââti’s-Seb‘il-Meşhûre ile et-Teysîr fi’l-kırââti’s-seb‘ adlı eserleri | Yok | Yok |
7 | Alemüddîn es-Sehâvî ve Fethü’l-Vasîd fî Şerhi’l-Kasîd adlı eserleri | Yok | Yok |
8 | Vize Sınavı | Yok | Yok |
9 | İbn Hâleveyh ve el-Hücce fi’l-Kırââti’s-Seb‘a adlı eseri | Yok | Yok |
10 | İbn Mihrân en-Nîsâbûrî ve el-Ğâye fi’l- Kırââti’l-‘Aşr adlı eseri | Yok | Yok |
11 | İbn Cinnî ve el-Muhteseb fî Tebyîni Vucûhi Şevâzzi’l-Kırâât adlı eseri | Yok | Yok |
12 | Mekkî b. Ebû Tâlib ve el-Keşf ‘An Vucûhi’l-Kırââti’s-Seb‘ | Yok | Yok |
13 | Ebû Bekr el-Kastallânî ve Letâifü’l-İşârât li Fünûni’l-Kırâât adlı eseri | Yok | Yok |
14 | Ebû Şâme el-Makdisî (ö. 665/1267) ve el-Mürşidü’l-Vecîz adlı eseri | Yok | Yok |
15 | Ali el-Fârisî and his work titled el-Hücce li'l-Kurrâi's-Seb' | Yok | Yok |
1. Akaslan, Yaşar. Kırâat İlminin Temel Kaynakları. İstanbul: İFAV Yayınları, 2021. 2. Maşalı, Mehmet Emin. Kur’an’ın Metin Yapısı. Ankara: Otto Yayınları, 2. Basım, 2015 3. İbnü’l-Cezerî, Şemsüddîn Muhammed b. Muhammed b. Ali b. Yusuf. en-Neşr fi’l-kırââti’l-‘aşr. thk. Ali Muhammed ed-Dabbâ‘. 2 Cilt. el-Matbaatü’t-Ticâriyyetü’l-Kübrâ, ts 4. Hatipoğlu, Mustafa, Kıraat İlminde Kaynak Bir Eser İthâfu Fuzalâi’l-Beşer, Ankara: İlahiyat Yayınları, 2024. 5. Kütükoğlu, Ahmet, Kastallânî’nin Letâifu’l-İşârât li Fünûni’l-Kırâât Adlı Eserinin Kıraât İlmi Açısından İncelenmesi (Şanlıurfa: Harran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora, 2017) 6. Yaşar Akaslan, Tayyibetü’n-Neşr Şerhlerine Dair Bir İnceleme (Mûsâ Cârullah Örneği) (Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora, 2017), 7. AKDEMiR, Mustafa Atilla, Harput Ulemasından Hamid b. Abdülfettah el-Paluvî ve Zübdetü’l-İrfan Adlı Eseri, Fırat Üniversitesi Harput Uygulama ve Araştırma Merkezi Uluslararsı Harputa Değer Katan Şahsiyetler Sempozyumu, 2015
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 19 | 2 | 38 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 20 | 2 | 40 |
Toplam İş Yükü (saat) | 150 |
[PC] 1 | [PC] 2 | [PC] 3 | [PC] 4 | [PC] 5 | [PC] 6 | [PC] 7 | [PC] 8 | [PC] 9 | [PC] 10 | [PC] 11 | [PC] 12 | [PC] 13 | [PC] 14 | [PC] 15 | [PC] 16 | [PC] 17 | |
[OC] 1 | 5 | 5 | 4 | 4 | |||||||||||||
[OC] 2 | 4 | 4 | 4 | 5 | |||||||||||||
[OC] 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | |||||||||||||
[OC] 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | |||||||||||||
[OC] 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||
[OC] 6 | 4 | 4 | 5 | 5 |