GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TİB6099 TARİHİ VE TEMEL MESELELERİYLE KIRAAT İLMİ Ders 1 1 5.00

Yüksek Lisans


Türkçe


Kırâat ilminin tarihsel gelişimini kavrama.


Dr. Öğr. Üyesi Mustafa Hatipoğlu


1 Hz. Peygamber dönemi kırâat çalışmalarını bilir.
2 Hz. Ebu Bekir ve Hz. Osman dönemi kırâat ve Mushaf çalışmalarını bilir.
3 Kırâat imamları dönemi kırâat faaliyetlerini bilir.
4 Kırâat ilmi literatürünün teşekkül sürecini bilir.
5 Kırâat ilmi terminolojisine hâkim olur.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Kırâat ilminin tarihi sürecinin kronolojik gelişimi ve Kur’ân tarihinde kırâat ilminin yer ve önemi.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Kıraat İlminin tanımı, konusu, gayesi ve ana hatlarıyla tanıtımı. Yok Yok
2 Kırâat İlminin Doğuşu ve Gelişimi: Hz. Peygamber Dönemi Kırâat Faaliyetleri Yok Yok
3 Hz. Ebû Bekir ve Hz. Osman Dönemi kıraat faaliyetleri Yok Yok
4 Tâbiîn ve Tebe-i tabiîn dönemi kıraat faaliyetleri Yok Yok
5 İhtiyâr Dönem: Kıraat İmamları Dönemi Kıraat Faaliyetleri Yok Yok
6 İbn Mücahid’in Kıraat İlminin Teşekkülüne Etkisi: Kıraatlerin Sınırlandırılması Yok Yok
7 Tedvin ve Sonrası Dönemdeki Kıraat Çalışmaları Yok Yok
8 Vize Sınavı Yok Yok
9 İbnü’l-Cezerî Dönemi Kırâat Çalışmaları ve Sonraki Döneme Etkileri Yok Yok
10 Kıraatlerin Mütevâtirliği Meselesi Yok Yok
11 Kıraatlerin Sıhhat Şartları. Resmü'l-Mushaf : Mushaf İmlâsı Meselesi Yok Yok
12 Kıraat İlminde Şâz Kıraat Olgusu ve Bunun Tarihi Temelleri Yok Yok
13 Kıraatlerin Tasnif: Yedi, on ve Ondört Kıraat Tasnifi ve Literatürü Yok Yok
14 Yedi Harf Meselesi ve Bunun Kıraat Farklılıklarına Etkisi Yok Yok
15 Kıraatlerin Öğretim Metodları: Kıraatlerde Cem' Meselesi. Yok Yok

1. Mehmet Emin Maşalı, Tarihi ve Temel Meseleleriyle Kıraat İlmi, Otto Yayınları, Ankara 2020, 2. Mehmet Emin Maşalı, Kur’an’ın Metin Yapısı, Otto Yayınları, Ankara 2015 3. Abdulhamit Birışık, Kıraat İlmi ve Tarihi, Emin Yayınları., Bursa 2018. 4. Ziya Şen, Kur’an’ın Metinleşme Süreci, Düşün Yayıncılık, İstanbul 2014. 5. Nebîl b. Muhammed İbrâhim Âlu İsmâil, İlmu’l-Kırâât: Neş’etühü-Etvâruhu-Eseruhu fî’l-Ulûmi’ş-Şer‘iyye, Mektebetü’s-Sevbe, Riyad 2001 6. Şaban Muhammed İsmail, el-Medhal ilâ İlmi’l-Kırâat, Mektebetü Sâlim, Mekke 2003. 7. Abdulhâdî el-Fadlî, el-Kırââtü’l-Kur’âniyye: Târîh ve Ta‘rîf, Merkezü’l-Ğadîr, Beyrut 2009. 8. Abdulhalim b. Muhammed el-Hâdî Kâbe, el-Kırâatü’l-Kur’âniyye: Târihuhâ, sübûtuha, hücciyyetühâ ve ahkâmuhâ (Mekke: Dâru Tayyibeti’l-Hadrâ, 2019)



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 5 2 10
Final Sınavı 5 3 15
Bireysel Çalışma 15 3 45
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 15 3 45
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 15 3 45
Toplam İş Yükü (saat) 160

[PC] 1 [PC] 2 [PC] 3 [PC] 4 [PC] 5 [PC] 6 [PC] 7 [PC] 8 [PC] 9 [PC] 10 [PC] 11 [PC] 12 [PC] 13 [PC] 14 [PC] 15 [PC] 16 [PC] 17
[OC] 1 5 5 5 4
[OC] 2 5 5 5 4
[OC] 3 4 5 4 5
[OC] 4 5 4 5 4
[OC] 5 5 4 4 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek