GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TİB6028 HADİS TAHRİCİ VE TENKİDİ Ders 1 2 5.00

Yüksek Lisans


Türkçe


Yaşadığımız dönemde hadis problemleri denince akla ilk olarak metin tenkidi meselesi gelmektedir. Kadim ulemanın bu soruna ne kadar eğildiği ve yeni çalışmalara ihtiyaç olup olmadığı tartışılmaktadır. Bu konuda sağlıklı ve doğru bir anlayışa sahip olabilmek için bilimsel bakış açısına ihtiyaç vardır. Derste bunun yöntemi kazandırılmaya çalışılmaktadır. Hadislerin temel kaynaklardaki yerlerini bulmak.


Dr. Öğr. Üyesi Yunus Yazıcı


1 Araştırma becerisi
2 Analiz ve Sentez kapasitesi
3 Temel Genel Bilgi (Kültür)
4 Karar verme becerisi
5 Eleştiri ve özeleştiri yeteneği
6 Farklı kaynaklardan bilgi toplama ve analiz yeteneği

Birinci Öğretim


Orta-ileri seviyede Arapça biliyor olmak. Hadis usulü temel bilgisine sahip olmak.


Yok


Bu derste metin tenkidini oluşturan iki kavramın etimolojisi üzerinde durulmakta ve ilk dönemlerden itibaren başta muhaddisler olmak üzere İslam bilginlerinin konuya yaklaşımı ele alınmaktadır. Günümüzde hadis metinleri üzerindeki tartışmalar da göz önünde bulundurularak rivayetleri değerlendirirken nasıl bir yöntem takip edilmesi gerektiği üzerinde durulmakta ve bunun aşamaları örnekleriyle anlatılmaktadır.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Metin Tenkidi Kavramı
2 Kur’an Ve Hadisler Çerçevesinde Metin Tenkidi
3 Sahabenin Duydukları Haberlere Yaklaşımları
4 Rivayetlere Eleştirel Yaklaşımın Tarihi
5 Son Dönemlerde İslam Dünyasında Metin Tenkidi
6 Türkiye’de Metin Ve Muhteva Tenkidi
7 Sened Ve Metin Arasındaki İlişki
8 Metinle İlgili Hadis İlimleri
9 Fakihlerin Hadis Metinlerine Yaklaşımı
10 Fukaha Ve Haber-İ Vahid
11 Fakihler Ve Muhteliful Hadis İlmi
12 Dirâyetu’l-Hadîs
13 Hadislerin Kur’an’a Arzı
14 Hadislerin Hadislere Arzı

Enbiya Yıldırım-Hadiste Metin Tenkidi Ahmet Keleş-Hadis İlminde Metin Tenkidi Örnekleri Mustafa Ertürk-Metin Tenkidi Selahattin Polat-Metin Tenkidi Misfir Dümeyni-Hadiste Metin Tenkidi Metodu Muhammed el-Hatîb_ Muhtasar Hadis Tahric Usûlü Habil Nazlıgül, Selahattin Polat, Süleyman Doğanay_ Hadis Araştırma ve Tenkit Kılavuzu Mahmut Tahhan_ Usulü't-Tahric ve Dirasetü'l-Esanid



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Tartışma 8 1 8
Beyin Fırtınası 10 1 10
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 10 8 80
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 14 1 14
Okuma 12 1 12
14 2 28
Toplam İş Yükü (saat) 154

[PC] 1 [PC] 2 [PC] 3 [PC] 4 [PC] 5 [PC] 6 [PC] 7 [PC] 8 [PC] 9 [PC] 10 [PC] 11 [PC] 12 [PC] 13 [PC] 14 [PC] 15 [PC] 16 [PC] 17
[OC] 1 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
[OC] 2 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
[OC] 3 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
[OC] 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
[OC] 5 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
[OC] 6 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek