GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TİB6027 HADİSLERİ ANLAMA VE DEĞERLENDİRMEDE YÖNTEM Ders 1 1 5.00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu ders ilahiyat yüksek lisans öğrencilerine Hadisleri anlama ve değerlendirme ilkelerini öğretmektir.


Dr. Öğr. Üyesi Yunus Yazıcı


1 Hadisleri anlama ve değerlendirmede temel ilkeleri kavrar
2 Hadisleri anlama ve değerlendirmede çözümleme ve modellemeyi analiz edebilecek şekilde geliştirebilir
3 Hadislerin tarihlerinde ve yorumlanmasında bir süregelen gelenekleri ve temel temel özellikleri ve donanımları uygulayabilirsiniz

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Hadis ve Kullanımı Anlama Kavramı Hadisin Menşeine Göre Parçası Hadisin Sıhhatine Göre Parçası Hadisin Anlatıcıya Göre Parçası Hadis Metninin Birliği Hadislerin Tarihsel Bağlamı Hadis ile Gelenek Arasındaki İlişki Değer ve Hukuki Anlamı Hadis kaynaklarındaki hadisler Hadis kitaplarının otoritesi ARA SINAV Seçilmiş Metin Seçilmiş Metin FİNAL SINAVI


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Hadis ve kullanımı
2 Anlama. Kavrama.
3 Hadisin Menşeine Göre Kısmı
4 Hadisin Sıhhatine Göre Kısmı
5 Anlatıcıya Göre Hadis Kısmı
6 Hadis Metninin Birliği
7 Hadisin Tarihsel Bağlamı
8 Hadis ve Gelenek Arasındaki İlişki
9 Hadis kaynaklarında hadislerin değeri ve hukuki anlamı
10 Hadis kitaplarının otoritesi
11 VİZE
12 Seçilen Metin
13 Seçilen Metin
14 FİNAL SINAVI

KİTAPLAR / KİTAPLAR Yavuz Ünal, Hadis Geleneğinde Metin Bilinci, Samsun, 2008. Kardavi, Sünnetiada Yöntem, Çev.: Bünyamin Erul, Rey Yay., Görmez, Mehmet, Hadisin olması ve Yorumlanmasında Metodoloji Sorunu, TDV Yay., 2. Baskı, Ankara, 2000. Ayhan Tekineş, Hadisleri Anlama Problemleri, İst., 2002. Hayri Kırbaşoğlu, İslam Düşüncesinde Hadis Metodolojisi, Ank., 1999. Selahattin Polat, Hadis Araştırmaları, İnsan Yay., İstanbul,1997 MAKALELER / MAKALELER Güner, Osman , Sünnetin Kullanımı Sorunu, Diyanet İlmi Dergi, 1999, cilt: XXXV, sayı: 4, s. 57-72 Güner, Osman, Sünnet'in örnek sorunu, Diyanet İlmi Dergi, 2007, cilt: XLIII, sayı: 3, s. 81-96 Ünal, Yavuz , Gelenek-Sünnet İlişkisi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1999, sayı: 11, s. 79-96 Köktaş, Yavuz , Esbâbu Vurûdi'l-Hadîs İlmi: Kapsamı ve İçeriğine Yeni Bir Bakış, Usûl: İslâm Araştırmaları, 2005, sayı: 4, s. 131-156 Sakallı, Talat , Sünnet'in Bağlayıcılık Açısından Taksimi, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1995, sayı: 2, s. 39-102 Erul, Bünyamin, Sahabenin Sünnete Bağlayıcılık Açısından Bakışları , İslâmî Araştırmalar, 1997, cilt: X, sayı: 1-2-3, s. 59-68 Köktaş, Yavuz , Hadîs Tariklerini Bir Arada Değerlendirmenin Faydaları Üzerine , Marife: Bilimsel Birikim, 2002, cilt: II, sayı: 1, s. 149-170 Özafşar, Mehmet Emin, Hadis/Sünnet ve Kültür, İslam'ın Sevmesinda Sünnetin Yeri ve Değeri, Kutlu Doğum Sempozyumu 2001, 2003, sayı: , s. 81-98 Ağırman, Cemal , Hadis Kaynaklarını Okuma Yöntemi ve Musaniflerin Dili, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2006, cilt: X, sayı: 2, s. 55-106 Uyar, Ahmet, Hadisleri/Sünneti Anlamada Farklı Yaklaşımlar (Ehl-i Hadis ve Ehl-i Re'y Ekolleri), Bilimname : Düşünce Platformu, 2004/2, cilt: II, sayı: 5, s. 29-44 Yıldırım, Ahmet , Hadisleri Anlamada İşârî Yorum, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2004/2, sayı: 13, s. 13-36 Tekineş, Ayhan, Hadisin Sübûtunu Tespitte “Kur'ân ile ihtiyaç” Meselesi, İLAM Araştırma Dergisi, 1997, cilt: II, sayı: 2, s. 87-104. Çakın, Kâmil, Hadis'in Kur'an'a Arzı Meselesi, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1993, cilt: XXXIV, sayı: , s. 237-262 Keleş, Ahmet Sünnet Vahiy İlişkisi, Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1999, cilt: I, sayı: , s. 151-194 Sıddîkî, M. Zübeyr, İslâm Hukûkunda Hadis'in Yeri, çeviren: M. Esad Kılıçer, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1964, cilt: XII, sayı: , s. 113-117 Hatiboğlu, Mehmed Said, İslâm'ın Doğrumasında ve Yaşanmasında Sünnetin Yeri, Sünnetin Bireysel ve Toplumsal Değişimdeki Rol -Sempozyum-, 11-12 Mayıs 2007, Meram/Konya, Konevi Kültür Merkezi, 2008, sayı: , s. 29-40 Topaloğlu, Nuri, Sünnetin İslâm'daki yeri, Diyanet İlmi Dergi, 2007, cilt: XLIII, sayı: 3, s. 7-16



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 2 14 28
Derse Katılım 1 14 14
Alan Çalışması 1 14 14
Beyin Fırtınası 1 14 14
Makale Yazma 1 1 1
Makale Kritik Etme 1 14 14
Bireysel Çalışma 1 14 14
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 2 14 28
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 14 14
1 14 14
Toplam İş Yükü (saat) 156

[PC] 1 [PC] 2 [PC] 3 [PC] 4 [PC] 5 [PC] 6 [PC] 7 [PC] 8 [PC] 9 [PC] 10 [PC] 11 [PC] 12 [PC] 13 [PC] 14 [PC] 15 [PC] 16 [PC] 17
[OC] 1 4 4 4 4 4 3 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
[OC] 2 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 5 4 4
[OC] 3 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek