Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TİB6020 | TASAVVUFUN DOĞUŞU VE TARİHİ GELİŞİMİ | Ders | 1 | 2 | 5.00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Tasavvuf Tarihi ve Felsefesine ilişkin klasik ve modern literatür bilgisi kazandırmak; Tasavvufun ortaya çıkışı ve tarihi gelişimini ortaya koyarak günümüz tasavvuf düşüncesi hakkında değerlendirme yapabilecek bilgi birikimine sahip olmalarını sağlamak.
.Doç. dr. Hatice Çubukcu
1 | Alanı ile ilgili temel bilgilerde uzmanlaşacaklardır |
2 | Alanın konu, kavram ve literatürünü tanıma ve etkin ve donanımlı bir şekilde kullanabileceklerdir. |
3 | Tasavvuf düşüncesinin oluşumu, önemli tasavvufî mektepler, müesseseleşmesi hakkında bilgi sahibi olacaklar ve bu konulara dair değerlendirme yapabileceklerdir. |
4 | Alana ait sorunları tespit edebileceklerdir |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Mistik düşünce, mistisizm-tasavvuf münasebeti, sufi ve tasavvuf kelimelerinin kökeni, tasavvufun bir ilim olarak teşekkülü, tasavvufi düşüncenin temelleri, tasavvufun tarihi gelişimi, zühd ve tasavvuf dönemi mektepleri.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Tasavvuf Tarihi ve Felsefesinin kaynakları I | ||
2 | Tasavvuf Tarihi ve Felsefesinin kaynakları II | ||
3 | Mistisizmin tanımı, özellikleri, mistisizme yöneltilen tenkitler, Mistisizm-Tasavvuf münasebeti | ||
4 | Tasavvuf düşüncesinin önemi, amacı ve İslam düşüncesi içindeki yeri ve özellikleri, Tasavvufun Ortaya Çıkışındaki Etkenler | ||
5 | Sufi ve Tasavvuf kavramlarının tarifi, lugat ve ıstılah anlamları, ortaya çıkışı ve kronolojik olarak bu kavramlara yüklenen manalar | ||
6 | Tasavvufun diğer İslâmî ilimlerle (Tefsir, Hadis, Fıkıh, Kelam) münasebeti | ||
7 | Tasavvufun sosyal bilimlerle (felsefe, sosyoloji,psikoloji) ve güzel sanatlarla (Edebiyat, mûsıkî vb.) münasebeti | ||
8 | Anahatlarıyla Tasavvuf Tarihinin dönemleri.Tasavvuf Tarihinin belli başlı dönemlerinden Zühd dönemi, bu dönemin temel özellikleri ve Hz. Peygamber ve Sahabe döneminde zühd hayatının yansımaları | ||
9 | Belli başlı zühd ekollerinden Medine ve Kufe ekolü, temsilcileri ve temel özellikleri | ||
10 | Basra ve Horasan ekolü, temsilcileri ve temel özellikleri. | ||
11 | Hicrî III. Asır itibarıyla tasavvuf düşüncesinin gelişimi, Tasavvuf Döneminin temel özellikleri, bu dönemin önemli ekollerinden Nişabur Mektebi’nin önde gelen temsilcileri ve temel özellikleri. | ||
12 | Ara sınav | ||
13 | Mısır ve Şam Mektepleri, önde gelen temsilcileri ve temel özellikleri | ||
14 | Bağdat Mektebi, önde gelen temsilcileri ve temel özellikleri.Tasavvuf Döneminin genel olarak değerlendirilmesi, Hicri III. Ve IV. Asırlardaki tasavvuf yolları, H. V. Asırda tasavvuf | ||
15 | |||
16 |
H. Kamil Yılmaz, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, İst. 2007. • Mustafa Aşkar, Tasavvuf Tarihi Literatürü, İst. 2006. • Ebü’l-Alâ Afifi, Tasavvuf: İslam’da Manevi Hayat, İst. 1999. • Osman Türer, Tasavvuf Tarihi, İst. 1998. • Dilaver Gürer, Düşünce ve Kültürde Tasavvuf, İst. 2007. • Cemil Çiftçi, Tasavvuf Kitabı, İst. 2007. • Himmet Konur, Sufi Ahlakı, İst. 2007. • Kadir Özköse, “Zühd ve Sufilerin Zühde Yükledikleri Anlam”, CÜİFD, VI, sayı: 1, 2002, ss. 175-194. • M. Necmettin Bardakçı, Sosyo-Kültürel Hayatta Tasavvuf, Isparta, 2000. • H. Kamil Yılmaz, Nefs Terbiyesinde Açlık ve Az Yemek, İst. 1994. • Tanımı, Kaynakları ve Tesirleriyle Tasavvuf, İst. 1991. • Süleyman Uludağ, Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İst. 2002. • Mustafa Kara, Tekkeler ve Zaviyeler, İst. 1990. • Mustafa Kara, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, İst. 1990. • Reşat Öngören, “Tasavvuf”, DİA, c. 40, İst. 2011. • Reşat Öngören, “Tarikat”, DİA, c. 40, İst. 2011.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Makale Yazma | 3 | 10 | 30 |
Bireysel Çalışma | 15 | 5 | 75 |
Toplam İş Yükü (saat) | 150 |
[PC] 1 | [PC] 2 | [PC] 3 | [PC] 4 | [PC] 5 | [PC] 6 | [PC] 7 | [PC] 8 | [PC] 9 | [PC] 10 | [PC] 11 | [PC] 12 | [PC] 13 | [PC] 14 | [PC] 15 | [PC] 16 | [PC] 17 | |
[OC] 1 | 2 | 4 | |||||||||||||||
[OC] 2 | 3 | 4 | 1 | 3 | |||||||||||||
[OC] 3 | 3 | 3 | 2 | ||||||||||||||
[OC] 4 | 5 | 5 |