GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TRE6029 ELEŞTİREL OKUR YAZARLIK Ders 1 1 5.00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu derste öğrencilerin; üst düzey düşünme becerilerini, eleştirel düşünme ve eleştirel okuma stratejilerini açıklayabilmeleri, çocuk edebiyatı eserlerini eleştirel okuma yaklaşımlarına göre değerlendirebilmeleri, öğrencilerin eleştirel okuryazarlık becerilerini geliştirecek etkinlikler tasarlayabilmeleri ve bu konuyla ilgili akademik metin oluşturacak düzeye gelmeleri hedeflenmektedir.


Doç. Dr. Pınar KANIK UYSAL


1 Üst düzey düşünme becerileri ve eleştirel okumanın temel özelliklerini açıklayabilecektir.
2 Eleştirel düşünme ve okuma stratejileriyle ilgili temel kavramları açıklayabilecektir.
3 Sınıf içinde eleştirel düşünmenin geliştirilmesi için neler yapılması gerektiğini tartışabilecektir.

Birinci Öğretim


-


[Yok]


Dersin içeriğini; üst düzey düşünme becerileri, eleştirel düşünme ve eleştirel okuma stratejileri, eleştiri kuramları, çocuk edebiyatı eserlerini eleştirel okuma yaklaşımlarına göre değerlendirme ve bu değerlendirmelerin raporlanması konuları oluşturmaktadır.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Ders içeriğinin ve kaynakların tanıtılması
2 Üst düzey düşünme becerileri ve eleştirel düşünme
3 Eleştirel düşünmenin temel kavramları
4 Eleştirel düşünme ve eleştirel okuma stratejileri
5 Sokratik sorgulama yöntemi
6 Metin türlerini ve retorik özelliklerini tanıma
7 Edebiyat eleştirisi ve eleştiri kuramları
8 Sınıfta eleştirel düşünme stratejilerini kullanma
9 Sınıfta eleştirel düşünme stratejilerini kullanma
10 Çocuk edebiyatı eserlerini eleştirel okuma yaklaşımlarına göre değerlendirme
11 Çocuk edebiyatı eserlerini eleştirel okuma yaklaşımlarına göre değerlendirme
12 Çocuk edebiyatı eserlerini eleştirel okuma: Hangi eser, neden, nasıl?
13 Eleştirel okuryazarlık becerilerini geliştirecek etkinlikler tasarlama
14 Çocuk edebiyatı eserlerine ilişkin yapılan değerlendirme ve etkinlik tasarımlarını akademik metne dönüştürme

Brookhart, S. M. (2010). How to assess higher-order thinking skills in your classroom. Alexandria, VA: ASCD. Cervetti, G., Pardales, M. J., & Damico, J. S. (2001). A tale of differences: Comparing the traditions, perspectives, and educational goals of critical reading and critical literacy. Reading online, 4(9), 80-90. Fisher, A. (2011). Critical thinking: An introduction. New York, NY: Cambridge University Press. Kıran, A. E. ve Kıran, Z. (2011). Yazınsal okuma süreçleri. (4. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Özdemir, E. (1997). Eleştirel okuma. (2. Baskı). Ankara: Ümit Yayıncılık. Özonat, Z. (2018). Çoklu ortama dayalı eleştirel okuma eğitiminin 6. sınıf öğrencilerinin eleştirel okuma becerilerine etkisi. (Yayımlanmamış doktora tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya. Ruggiero, V. R. (2017). Eleştirel düşünme için bir rehber. Ç. Dedeoğlu, Çev.) İstanbul: Alfa Yayınları. Labbe, B., & Puech, M. (2007). Citir Citir felsefe serisi.Çev. (Aslan, A.). Istanbul: Günışığı Yayinlari.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 30 1 30
Makale Kritik Etme 20 1 20
Bireysel Çalışma 30 1 30
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 30 1 30
30 1 30
Toplam İş Yükü (saat) 142

[PC] 1 [PC] 2 [PC] 3 [PC] 4 [PC] 5 [PC] 6 [PC] 7
[OC] 1 4 4 4 4 3 3 5
[OC] 2 5 5 5 5 4 4 4
[OC] 3 5 5 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek