Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRE6019 | TÜRKÇE DİLBİLGİSİ ÖĞRETİMİ | Ders | 1 | 1 | 5.00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Türkçe dil becerilerinde dil bilgisi öğretiminin yeri ve önemini kavrar. 2) Dil bilgisi öğretiminin temel ve çağdaş yaklaşım, ilke ve yöntemlerini kavrar. 3) Dil bilgisi konularının öğretiminde uygun materyal tasarlayabilir. 4) Dilbilgisi öğretimini içeren bütün bir eğitim durumu hazırlar.
Prof. Dr. İlker Aydın
1 | Türkçe dil becerilerinde dil bilgisi öğretiminin yeri ve önemini kavrar. |
2 | Dil bilgisi öğretiminin temel ve çağdaş yaklaşım, ilke ve yöntemlerini kavrar. |
3 | Dil bilgisi konularının öğretiminde uygun materyal tasarlayabilir. |
4 | Dilbilgisi öğretimini içeren bütün bir eğitim durumu hazırlar. |
Birinci Öğretim
[Yok]
Dil bilgisinin temel kavramları; Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden temel özellikleri; dil bilgisi öğretimi ve dil bilgisi öğretiminin amacı; Türkçe Dersi Öğretim Programlarında dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları (Davranışçı, Bilişsel ve Yapılandırıcı) açısından değerlendirilmesi; Türkçe Dersi Öğretim Programı?nda (1-8. Sınıflar) dil bilgisi kazanımları; dil bilgisi öğretiminde konular (ses bilgisi, şekil bilgisi, anlam bilgisi) ve öğretiminde izlenecek sıra; yöntem ve teknikler, etkinlik örnekleri; metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Dil bilgisinin temel kavramları | ||
2 | Dil bilgisi öğretimi ve amacı | ||
3 | Türkçenin ses yönünden temel özellikleri | ||
4 | Türkçenin şekil yönünden temel özellikleri | ||
5 | Türkçenin söz dizimi yönünden temel özellikleri | ||
6 | Türkçenin anlam yönünden temel özellikleri | ||
7 | Türkçe Dersi Öğretim Programında (1-8. Sınıflar) dil bilgisi kazanımları, modelleri ve yaklaşımları | ||
8 | Arasınav | ||
9 | Dil bilgisinin alt alanları (ses bilgisi, şekil bilgisi, anlam bilgisi vb.) ve bunların öğretim aşamaları | ||
10 | Dil bilgisi öğretiminde yöntem ve teknikler, uygulamalar | ||
11 | Dil bilgisi öğretiminde etkinlik örnekleri, uygulamalar | ||
12 | Dil bilgisi öğretiminde etkinlik örnekleri, uygulamalar | ||
13 | Metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları. | ||
14 | Metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları. |
KAYNAKLAR AKSAN, Doğan, 1977, Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim, C. 1, 2, 3, TDK Yay., Ank. AKSAN, Doğan - N. Atabay - S. Özel - A. Çam- N. Pirali, 1978, Türkiye Türkçesi, Gelişmeli Sesbilimi, TDK Yay., Ank. AKSAN, Doğan, 1987, Türkçenin Gücü, Türkiye İş Bankası Yay., Ank. ATABEY, İbrahim - S. Koç - H. Yeniçeri - Ç. Ülker - İ. Yağcı, 2007, Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Yargı Yay., Ank. BANGUOĞLU, Tahsin, 1986, Türkçenin Grameri, TDK Yay., 2. Baskı, Ank. BARIN, Erol - Celal Demir, 2006, Türk Dil Bilgisi 1, Ses Bilgisi, Öncü Kitap, Ank. BAŞKAN, Özcan, 1977, "Yabancı Dilin Anadiline etkisi", Türk Dili, XXXVI/315: 636-641. DEMİR, Nurettin - Emine Yılmaz, 2003, Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yay., Ank. DEMİRCAN, Ömer, 1979, Türkiye Türkçesinin Ses Düzeni Türkiye Türkçesinde sesler, TDK Yay., Ank. EDİSKUN, Haydar, 1985, Türk Dilbilgisi, Sesbilgisi-Biçimbilgisi-Cümlebilgisi, Remzi Kitabevi, İst. EKER, Süer, 2005, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yay., 3. Baskı, Ank. EMRE, Ahmet Cevat, Türkçenin Hint Avrupa Diliyle Mukayesesi, Devlet Basımevi, İst. ERCİLASUN, Ahmet Bican, 2004, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ank. ERCİLASUN, Ahmet Bican (Ed.), 2007, Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yay., Ank. ERGENÇ, İclal, 1989, Türkiye Türkçesinin Görevsel Sesbilimi, Ankara. ERGİN, Muharrem, 1980, Türk Dil Bilgisi, Boğaziçi Yay., 5. Baskı, İst. GENCAN, Tahir Nejat, 1979, Dilbilgisi, TDK Yay., 4. Baskı, Ank. KORKMAZ, Zeynep, 1983, "Türkiye Türkçesi", Türk Ans., C.XXXII: 393-426. KORKMAZ, Zeynep, 2003, Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi), TDK Yay., Ankara. TEKİN, Talat, 1972, "Türkçenin yapısı ve eşsesli isim-fiil kökleri", H.Ü. Sos. ve Beş. Bil. Der., IV/2: 143-151.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Derse Katılım | 1 | 2 | 2 |
Makale Yazma | 16 | 4 | 64 |
Makale Kritik Etme | 1 | 4 | 4 |
Okuma | 16 | 3 | 48 |
1 | 4 | 4 | |
Toplam İş Yükü (saat) | 150 |
[PC] 1 | [PC] 2 | [PC] 3 | [PC] 4 | [PC] 5 | [PC] 6 | [PC] 7 | |
[OC] 1 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
[OC] 2 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
[OC] 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
[OC] 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |