GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TRE6004 METİN DİLBİLİM VE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ Ders 1 2 5.00

Yüksek Lisans


Türkçe


İnsanlararası iletişimde temel birim olarak kullanılan metnin, metinsellik ölçütlerini, metin üretim evrelerini, iletişim şemasını ve sözbilimin bölümlerini öğrencilere kavratmaktır.


Prof. Dr. İlker Aydın


1 İletişimin ögelerini ve egemen öge kavramını açıklar
2 Sözbilimin aşamalarını bilir
3 Metin kavramını açıklar
4 Metinlerin türlerini tespit eder
5 Metinsellik ölçütlerini açıklar
6 Metin üretim evrelerini bilir

Birinci Öğretim



[Yok]


Metindilbilimin temel ilke ve kavramları (tümce, önerme, sözce; metin ve metinsellik ölçütleri: üretici/metin ve alıcı merkezli), metin türü, söylem ve metin türü sınıflamaları; metin türlerinin dilsel görünümleri; anlatı söylemi, anlatı metinleri ve dil aktarımı; söz eylem kuramı


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Göstergebilimin tanımı ve tarihsel gelişimi
2 Göstergebiliminin alt dalları
3 Dilbilim ve temel terimleri
4 Dilbilim ve alt dalları
5 Metindilbilimin oluşumu
6 Metindilbilimin uygulama alanları
7 Metindilbilimin uygulama alanları
8 Ara Sınav
9 Metindilbilimin uygulama alanları
10 Metindilbilimin yöntemleri
11 Şiirler üzerinde uygulamalar
12 Masallar üzerinde uygulamalar
13 Hikayeler üzerinde uygulamalar
14 Tartışma-değerlendirme

Aydın, İ., & Torusdağ, G. (2017). Metindilbilim ve Örnek Metin Çözümlemeleri. Pegem Akademi Yayıncılık. Uçan, H. (2016). Yazınsal Eleştiri ve Göstergebilim Kuram-Uygulama, Çözümleme Örnekçeleri. İz Yayıncılık. Uçan, M. H. (2014). Dilbilim Göstergebilim ve Edebiyat Eğitimi. Hece Yayınları.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 2 4 8
Makale Yazma 16 4 64
Makale Kritik Etme 2 3 6
Bireysel Çalışma 1 1 1
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 1 1
Okuma 16 4 64
2 3 6
Toplam İş Yükü (saat) 150

[PC] 1 [PC] 2 [PC] 3 [PC] 4 [PC] 5 [PC] 6 [PC] 7
[OC] 1 3 4 3 3 3 3 3
[OC] 2 3 3 4 3 3 3 3
[OC] 3 3 3 3 2 3 3 3
[OC] 4 3 3 3 3 3 3 3
[OC] 5 3 3 3 3 3 3 4
[OC] 6 3 3 3 3 4 3 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek