Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRE6016 | KURMACA METİN ÇÖZÜMLEMELERİ | Ders | 1 | 2 | 5.00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
1. Kurmaca metinlerin yapısını kavrayabilmek ve bu türdeki metinleri çözümleyebilmek. 2. Yaratıcı düşünme yeteneğini geliştirmek. 3. Öğrencinin okuduğu bir metne doğru sorular sorma becerisini artırmak. 4. Öğrencinin kavram dünyasını ve zihinsel kelime dağarcığını zenginleştirmek. 5. Edebiyatından çeşitli türlerinden metinler yoluyla öğrencinin okuma becerilerini artırmak.
Prof. Dr. İlker Aydın
1 | Kurmaca metinlerin yapısını kavrayabilmek ve bu türdeki metinleri çözümleyebilmek. |
2 | Yaratıcı düşünme yeteneğini geliştirmek. |
3 | Öğrencinin okuduğu bir metne doğru sorular sorma becerisini artırmak. |
4 | Öğrencinin kavram dünyasını ve zihinsel kelime dağarcığını zenginleştirmek. |
5 | Edebiyatından çeşitli türlerinden metinler yoluyla öğrencinin okuma becerilerini artırmak. |
Birinci Öğretim
[Yok]
Öğrencilere edebî türler hakkında bilgi verilecek ve seçilmiş örnek metinler yoluyla kurmaca metinleri tüm ayrımlarıyla birlikte kavrayabilmelerine ve eleştirebilmelerine katkı sağlanacaktır. Derste, kurmaca metinlerle düşünsel metinler (makale, deneme) arasındaki ayrım tanıtılarak bu yolla öğrencilerin kurmaca metinleri doğru şekilde okuyabilmelerine ve çözümleyebilmelerine destek sağlanacaktır.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Ders içeriğinin ve ders materyallerinin tanıtımı | ||
2 | “Edebiyat” ve “edebîlik” kavramları arasındaki ilişkinin tartışılması. | ||
3 | “Edebiyat ne işe yarar?”, “Neyi niçin okuyoruz?: Kurmaca metinlerin kavram dünyamızı genişletmedeki rolü. | ||
4 | “Edebî türler arası sınırlardan söz etmek ne ölçüde mümkün?”: Türsel sınıflandırma sorunları. | ||
5 | Türk edebiyatında roman türünün genel seyri. Türk romanında “tip”ler ve “karakter”ler. | ||
6 | Sınıf ortamında bir roman tartışması | ||
7 | Türk şiirinde “somut” ve “soyut” düşünce ve II. Yeni Hareketi. | ||
8 | II. Yeni şiir örnekleri ve bu şiir üzerine tartışmalar. | ||
9 | Türk edebiyatında hikâye. Hikâye metninin yapısı ve karakter-zaman-mekân temelinde çözümlenmesi. | ||
10 | Sınıf ortamında bir hikâye tartışması | ||
11 | Türk edebiyatında tiyatronun toplumsal boyutu. | ||
12 | Tiyatro | ||
13 | “Kurmaca” ve “düşünsel”in arasında bir tür olarak deneme. | ||
14 | Genel Değerlendirme |
Tzvetan Todorov, Edebiyat Kavramı, Sel Yayıncılık, 2015. Gregory Jusdanis, Kurgu Hedef Tahtasında: Edebiyatın Savunusu, Koç Üniversitesi Yayınları, 2012. Terry Eagleton, Edebiyat Olayı, Sel Yayıncılık, 2012. Rita Felski, Edebiyat Ne İşe Yarar?, Metis Yayınları, 2016. Berna Moran Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 1 Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 2 Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış, İletişim Yayıncılık, 2004. Cevdet Kudret, Türk Edebiyatında Hikâye ve Roman, Kapı Yayınları, 2016. Sevda Şener, Gelişim Sürecinde Türk Tiyatrosu, Mitos Boyut Yayınları, 2012.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Makale Yazma | 20 | 3 | 60 |
Makale Kritik Etme | 5 | 3 | 15 |
Okuma | 5 | 3 | 15 |
20 | 3 | 60 | |
Toplam İş Yükü (saat) | 150 |
[PC] 1 | [PC] 2 | [PC] 3 | [PC] 4 | [PC] 5 | [PC] 6 | [PC] 7 | |
[OC] 1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
[OC] 2 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 |
[OC] 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 |
[OC] 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 |
[OC] 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |