Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İKT6003 | PARA TEORİSİ | Ders | 1 | 1 | 5.00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, para ile ekonominin geri kalanı ile arasındaki etkileşimleri ortaya koymayı amaçlayan teorileri incelemek, böylelikle merkez bankasının uyguladığı politikaların teorik dayanaklarını anlamaktır.
Doç Dr. Aslı GÜLER
1 | Öğrenci paranın önemli makroekonomik değişkenlerle ilişkisini öğrenir, merkez bankasının kullanacağı temel politika değişkeni hakkında bilgi sahibi olur. |
2 | Öğrenci merkez bankası bilançoları üzerinden merkez bankasının piyasa, kamu ve bankalarla olan ilişkisini yorumlar, para arzı artış sürecine ilişkin bilgi sahibi olur. |
3 | Öğrenci farklı yatırım projeleri ve finansal varlıklar üzerinden getiri oranı hesaplayabilir. |
4 | Öğrenci döviz kurunun uzun dönem denge değerini hesaplayabilir, döviz kurunun gelecek değerine ilişkin tahminlerde bulunabilir. |
5 | Öğrenci finansal sistemdeki riskleri tanımlayabilir, kriz modellerini açıklayabilir. |
Birinci Öğretim
Makroiktisat
-
Derste, öncelikle paranın enflasyon, faiz, döviz kuru, büyüme gibi makroekonomik değişkenlerle kısa ve uzun dönemli ilişkileri teorik ve ampirik literatür üzerinden incelenmekte ve söz konusu bu ilişkilerin yönlendirilmesinde merkez bankasının rolünün ne olması gerektiği, merkez bankasının yapabilecekleri ve yapamayacakları hususundaki tartışmalar ele alınmaktadır. Bu doğrultuda, para arzı ve talebi, faiz haddi, döviz kuru ve enflasyonu belirleyen unsurlara yönelik ortaya atılmış teoriler ve son literatür incelenmektedir. Ayrıca, derste merkez bankasının amaçları ne olmalı, merkez bankası bu amaçlara nasıl bir kurumsal yapı altında, hangi araçları ve hangi politika çerçevesini kullanarak ulaşmalıdır gibi soruların yanıtı aranmaktadır. Nihai olarak, Türkiye’deki finansal yapı, TCMB’nin yapısı ve işleyişi incelenerek ele alınan teorilerin Türkiye için geçerliliği değerlendirilmektedir.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Potansiyel büyüme, fiyat istikrarı, finansal istikrar, Krizlerde faiz ve döviz kurları, para politikası enstrümanı hakkında bilgiler | ||
2 | Mali Piyasalar ve Kurumlar | ||
3 | Klasik ve Monetarist Para Talebi Teorileri | ||
4 | Keynesyen ve Neo Keynesyen Para Talebi Teorileri | ||
5 | Elektronik Paraların Merkez Banakası para politikasına olası etkileri, Dolarizasyon, Bazı parasal büyüklüklerin incelenmesi | ||
6 | TCMB Bilançoları | ||
7 | Para Tabanının Yaratılışı ve kaydi para yaratma mekanizması | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Para Çoğaltanlarının Türetilmesi, Para arzı artış mekanizması, Çoğaltanları etkileyen davranışsal değişkenler | ||
10 | Faiz Teorileri | ||
11 | Faiz haddinin belirlenmesi, bugünkü değer, vadeye kadar verim, reel faiz hesaplamaları | ||
12 | Nominal ve reel döviz kurları, Satın alma gücü paritesi, nispi satın alma gücü paritesi, kapsanmamış faiz haddi teorisi, döviz kurunun denge değeri ve bekleyişlerin etkisi | ||
13 | İktisadi temeller, balonlar ve nominal döviz kuru, döviz kuru modellerinin döviz kuru hareketlerini açıklama gücü, Döviz kuruna mikro yaklaşım | ||
14 | Para politikasının ekonomi üzerindeki etkilerinin iktisadi modeller çerçevesinde incelenmesi | ||
15 | Finansal Kriz kuramları, kırılganlık baskınlığı | ||
16 | Final Sınavı |
Parasal İktisat Kuram ve Politika (Fatih Özatay) The Economics of Money, Banking and Financial Markets (Frederic S. Mishkin )
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
-
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Soru-Yanıt | 3 | 9 | 27 |
Takım/Grup Çalışması | 1 | 5 | 5 |
Alan Çalışması | 1 | 10 | 10 |
Proje Sunma | 1 | 2 | 2 |
Makale Yazma | 1 | 20 | 20 |
Makale Kritik Etme | 4 | 8 | 32 |
3 | 3 | 9 | |
Toplam İş Yükü (saat) | 150 |
[PC] 1 | [PC] 2 | [PC] 3 | [PC] 4 | [PC] 5 | [PC] 6 | [PC] 7 | [PC] 8 | [PC] 9 | [PC] 10 | [PC] 11 | [PC] 12 | [PC] 13 | [PC] 14 | |
[OC] 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
[OC] 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 |