Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TDE6091 | METİNLERARASILIK | Ders | 1 | 1 | 5.00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu derste bir olgu olarak modernleşme olgusu ve modernleşme teorileri ile Türkiye’nin modernleşme deneyimi eleştirel bir bakış açısıyla irdelenecek, incelenecek ve tartışılacaktır. Bu bağlamda tarihsel süreçte modernleşme olgusunun ortaya çıkışı, modernleşmenin tarihsel ve toplumsal koşulları, modernleşme süreci, modernleşme ile batı sistemi arasındaki ilişkiler, batı dışı toplumların modernleşme deneyimleri, Türkiye’nin modernleşme deneyimi, modernleşme teorileri (erken dönem ve geç dönem modernleşme teorileri) “modernleşme projesi,” oryantalizm gibi kavramlar ve olgusal süreçler bu dersin tartışma konuları arasında yer alacaktır. Özellikle Türkiye’nin modernleşme deneyimi, bu deneyimin teorik ve olgusal sorunları bu derste tartışılacak ana konular arasındadır. Ders tartışmalı seminerler şeklinde olacak; öğrenciler önceden belirlenen tartışma konularına hazırlıklı olarak gelecekler ve her derste ele alınan konular tüm öğrencilerin aktif katılımı ile tartılacaktır. Her öğrenci, önceden belirlenen en az iki konuda hazırlık ve sunuş yapacak, ancak tüm öğrenciler her hafta tartışılacak konu hakkında derse hazırlıklı gelerek tartışmalara aktif olarak katılacaklardır. Her öğrenci hazırladığı konu hakkında sözlü bir sunuş ile birlikte bu sunuşu içeren yazılı bir ödev hazırlayacaktır.
Yrd. Doç. Dr. Erol BULUT
1 | Modernleşme’nin ne olduğunu açıklar |
2 | Modernleşme sürecini tanımlar |
3 | Batı toplumlarında modernleşme sürecinin nasıl oluştuğunu analiz eder |
4 | Modernleşme teorilerini bilir ve açıklar. |
5 | Türk modernitesi ve Batı modernitesini karşılaştırmalı olarak açıklar. |
Yok
Yok
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Bir olgu olarak modernleşmenin ortaya çıkışını sağlayan toplumsal ve ekonomik koşullar. | ||
2 | Batı yayılmacılığının bir unsuru olarak “modernleşme projesi.” Modernleşme projesinin ajanı (taşıyıcısı) olarak sosyal bilimler (sosyoloji.) | ||
3 | Erken dönem ve geç dönem modernleşme teorileri. Dünya Sistem Teorisi, Azgelişmişlik Teorisi, Bağımlılık Teorisi, Oryantalizm. | ||
4 | Erken dönem ve geç dönem modernleşme teorileri. Dünya Sistem Teorisi, Azgelişmişlik Teorisi, Bağımlılık Teorisi, Oryantalizm. | ||
5 | Türkiye’nin modernleşme deneyimine genel bir bakış. | ||
6 | Haldun Gülalp, “Türkiye’de Modernleşme Politikaları ve İslamcı Siyaset,” | ||
7 | Nilüfer Göle, “Modernization and Islamist Identity” | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Ernest Gellner, “Karşılaştırmalı Perspektiften Türk Seçeneği,” Roger Oven, “Ortadoğu Perspektifinde Modernleşmeci Projeler,” | ||
10 | Ernest Gellner, “Karşılaştırmalı Perspektiften Türk Seçeneği,” Roger Oven, “Ortadoğu Perspektifinde Modernleşmeci Projeler,” | ||
11 | Joel Mignal, “Olgu ve Kurgunun Buluşma Zemini,” | ||
12 | Cavit Orhan Tütengil, Azgelişmişliğin Sosyolojisi. | ||
13 | Postmodernizm | ||
14 | Postmodernizm | ||
15 | Postmodernizm | ||
16 | Final |
Sezgin Kızılçelik, Potmodernizm Dedikleri, Saray Kitabevi, 1996. Tuna, Muammer ve diğ, (2011) Modern Toplumun İnşası (Tarihsel ve sosyolojik Bir Perspektif, Detay Yayıncılık, Ankara
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 2 | 2 | 4 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 6 | 84 |
Okuma | 14 | 5 | 70 |
Toplam İş Yükü (saat) | 163 |
[PC] 1 | [PC] 2 | [PC] 3 | [PC] 4 | [PC] 5 | [PC] 6 | [PC] 7 | |
[OC] 1 | 4 | ||||||
[OC] 2 | 5 | ||||||
[OC] 3 | 5 | ||||||
[OC] 4 | 4 | ||||||
[OC] 5 | 5 |