GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TKE2102017336 GENEL DİLBİLİM Ders 2 4 4.00

Lisans


Türkçe


Öğrencilerin, dil biliminin temel kavramları, dile yaklaşım şekilleri, dil bilimine yön veren şahsiyetler ve bunların çalışmaları, dilin betimsel boyutu ve kullanım özellikleri hakkında bilgi edinmelerini sağlamak.


Doç. Dr. İlker AYDIN


1 Genel dil bilimi ile ilgili temel konuları kavrayabilme
2 Genel dil bilimi ile ilgili yapılmış araştırmaları tarayabilme ve onlardan faydalanabilme
3 Dil biliminin dilbilgisinden farklı yönlerini kavrayabilme
4 Dile, dil bilimci yaklaşımı gösterebilme

Birinci Öğretim


yok


yok


Dil bilim kavramı ve dil bilimin temel kavramları. Saussure ve yapısalcılık, Avrupa (Prag dilbilim okulu) ve Amerikan yapısalcılığı, sözcelem kuramları, göstergebilim gibi çeşitli alanların dil incelemeleriyle ilgili yaklaşımlarının tanıtılması. Dil bilim çalışmalarına yön veren önemli kişiliklerin (Martinet, Bloomfield, Harris, Hjelmslev, Chomsky vb. ) çalışmalarıyla birlikte ele alınması. Betimsel boyutun yanı sıra dilin kullanımına yönelik edim bilimsel çözümlemelerin de yapılması.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Dil biliminin tanımı, kapsamı, konuları, diğer bilim dallarıyla ilişkileri
2 Dil biliminin tarihçesi, dünyadaki yeri
3 Dil biliminin dalları (ses bilim, biçim bilim, sözcükbilim, tümce bilim, anlam bilim, sözlük bilim, bürün bilim)
4 Dil-düşünce ilişkisi, dil ve iletişim
5 Dil biliminin türleri (genel dil bilim, yapısal dil bilim, tasviri dil bilim, üretici dönüşümsel dil bilgisi vb.)
6 Ferdinand de Saussure ve yapısal dil bilimi. Saussure’ün dil-söz ayrımı
7 20. Yüzyıl dil bilim okulları ( Kopenhag Okulu, Prag Okulu, Amerikan Okulu vb.) ve bunların temsilcileri (Martinet, Bloomfield, Harris, Hjelmslev, Chomsky vb.)
8 Gösterge biliminin temel kavram ve ilkeleri
9 Ara Sınav
10 Gösterge kavramı ve özellikleri ( gösteren, gösterilen, gönderge, göstergenin nedensizliği, göstergenin çizgiselliği, göstergenin değişmezliği-değişebilirliği)
11 Dil biliminin çağdaş kuramları, Noam Chomsky ve üretici dönüşümsel dil bilgisi
12 Noam Chomskynin edinim- kullanım kuramı
13 Dil bilimsel metin çözümlemesi
14 Dil bilimsel metin çözümlemesi
15 Final sınavı

KIRAN Z. 2002 Dilbilime Giriş. Seçkin, Ankara.AKSAN D. 2003 Her yönüyle Dil Ana çizgileriyle Dilbilim, TDK, AnkaraRecommended ReadingVARDAR B. 2001, Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri. Multilingual, İstanbul.RİFAT Mehmet, 1990, Dilbilim ve Göstergebilimin Çağdaş Kuramları. Düzlem Yay. İstanbul.BAŞKAN, Özcan. 1988, Bildirişim, Altın Kitaplar, İstanbulAksan, Doğan. 1991. Anlambilim-Ana Çizgileriyle Türk Anlambilimi. Engin Yay. Ankara.Toklu, Osman. 2003. Dilbilime Giriş. Akçağ Yay. Ankara.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Bireysel Çalışma 10 6 60
Okuma 10 3 30
10 4 40
Toplam İş Yükü (saat) 132

[PC] 1 [PC] 2 [PC] 3 [PC] 4 [PC] 5 [PC] 6 [PC] 7
[OC] 1 2 2 3 2 2 2 2
[OC] 2 2 3 2 1 2 2 2
[OC] 3 2 2 2 3 2 2 2
[OC] 4 1 2 1 1 1 2 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek