Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OAES0152018332 | TÜRK KÜLTÜRÜNDE AİLE VE ÇOCUK | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 4.00 |
Lisans
Dersin temel amacı; aile ve çocuk kültürünü tanımak, geçmişten günümüze Türk kültüründe değişen aile yapısı ve çocuğun değeri hakkında bilgi sahibi olmak, sosyal ve kültürel bağlamda çocuk-aile-toplum ilişkisinin özümsenmesini sağlamaktır. Bu ders ile ayrıca; erken çocukluk eğitimi alanında uzmanlaşacak bireylere; çocukluğun kavramsallaştırılmasına yönelik bir bakış açısı kazandırmak amaçlanmaktadır.
1 | Aile ve çocuk kültürü ile ilgili temel kavramları açıklar. |
2 | Geçmişte ve günümüzde Türk kültüründeki aile ve çocuk hakkında bilgi sahibi olur. |
3 | Türk toplumunda değişen aile yapılarını açıklar. |
4 | Türk toplumunda çocuğun değerindeki değişimi açıklar. |
5 | Çocukluğa ilişkin farklı bakış açılarını tanır. |
6 | Aile, eğitim, toplum ve kültür gibi süreçlerin çocukluğun kurgulanmasındaki etkilerini analiz eder. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Farklı aile yapıları, Türk aile yapısı; Türk toplumunda çocuk yetiştirmeye yönelik değer ve davranışlar, çocuğun değeri; Anadolu'da aile kültürü, gelenek ve görenekler; geniş aile ile çekirdek aile etkileşimi, uzayan çekirdek aile modeli; Türkiye’de Değişen Aile Yapısı ve Çocuğun Değeri Araştırması, kültürlerarası çocuk ve aile çalışmaları; bireyci, toplulukçu ve ilişkisel kültürlerde çocuk ve aile, çocuk kültürü, kültüre duyarlı öğretmen ve aile katılımı.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Tanışma, dersin tanıtılması, temel kavramlar | ||
2 | Çocuk ve aileye kültürel yaklaşımlar: Çocukluğun tarihsel gelişimi ve çocuk kültürü | ||
3 | Çocuk ve aileye kültürel yaklaşımlar: Dünyada ve Türk kültüründeki farklı aile tipleri | ||
4 | Türkiye’de Değişen Aile Yapıları ve Çocuğun Değeri Araştırması | ||
5 | Türkiye’de Değişen Aile Yapıları ve Çocuğun Değeri Araştırması | ||
6 | Ana Babalık, Çocuk Yetiştirme Değer ve Davranışları | ||
7 | Türkiye’de çocuk-aile araştırmaları ve eğitime yansımaları | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Kültürlerarası çocuk- aile araştırmaları ve eğitime yansımaları | ||
10 | Çocukluğun kavramsallaştırılması, toplum ve ailenin etkileri | ||
11 | Çocukluk ve hak temelli bakış açısı | ||
12 | Çocuk katılımı (Hart’ın Katılım Basamakları) | ||
13 | Çocuk ve aile kültürüne duyarlı öğretmenlik | ||
14 | Çocuk ve aile kültürüne duyarlı aile katılımı | ||
15 | Final Sınavı |
Akgün, E. (2020). Türk Kültürü’nde Aile ve Çocuk. Pegem Yayınevi. • ASPB. (2011). Türkiye’de aile yapısı araştırması. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. • Bekman, S. Ve Aksu-Koç, A. (2013). İnsan gelişimi, aile ve kültür. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları • Göncü, A. (2014). Oyunda Büyümek: Çocuk Gelişimi ve Eğitimine Sosyokültürel Bakış. Koç Üniversitesi Yayınları. • Hart, R. (2008). Children’s Participation. The Theory and Practice of Involving Young Citizens in Community Development and Enviromental Care. Routledge. (Türkçe Çevirisi Tülin Şener Kılınç, Nobel Akademik Yayıncılık) • Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Benlik, aile ve insan gelişimi. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. • Onur, B.(2005). Türkiye’de çocukluğun tarihi. Ankara: İmge Yayınları. • Sayıl, M. ve Yağmurlu, B. (2012). Ana Babalık: Kuram ve Uygulama. Koç Üniversitesi Yayınları. Makaleler: • Durgel, E., & Yagmurlu, B. (2014). Türk göçmen ailelerde sosyallestirme hedefleri ve ana babalik: Okul öncesi döneme detayli bakis. Turk Psikoloji Yazilari, 17(34), 3. • Erol, P. Ö., & Aloğlu, E. (2017). Çocuğun değeri ve aile değişimi: Türkiye’den otuz yıllık bir portre. Sosyoloji Dergisi, (35), 77-101. • Kagitcibasi, C. (2005). Autonomy and relatedness in cultural context: Implications for self and family. Journal of cross-cultural psychology, 36(4), 403-422. • Kagitcibasi, C., & Ataca, B. (2005). Value of children and family change: A three-decade portrait from Turkey. Applied psychology, 54(3), 317-337. • Kagitçibasi, Ç., & Sunar, D. (1992). Family and socialization in Turkey. Parent-child relations in diverse cultural settings: Socialization for instrumental competency, 5, 75-88. • Yagmurlu, B., Çitlak, B., Dost, A., & Leyendecker, B. (2009). Türk Annelerin Çocuk Sosyallestirme Hedeflerinde Egitime Bagli Olarak Gözlemlenen Farkliliklar. Türk Psikoloji Dergisi, 24(63), Okuma Listesi: • Kaya, N. (2019). Bütün Çocuklar İyidir. İstanbul: İthaki Yayınları • İnal, K. (2007). Modernizm ve çocuk. Ankara: Sobil Yayınları. • Oztan, G. (2011). Türkiye’de çocukluğun politik inşaası. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları. • Postman, N. (1995). Çocukluğun yokoluşu. Ankara: İmge Yayınları.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 40 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 70 | 70 |
Toplam İş Yükü (saat) | 110 |
[PC] 1 | [PC] 2 | [PC] 3 | [PC] 4 | [PC] 5 | [PC] 6 | [PC] 7 | |
[OC] 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
[OC] 6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |