GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
OAES0152018332 TÜRK KÜLTÜRÜNDE AİLE VE ÇOCUK Seçmeli Ders Grubu 2 4 4.00

Lisans



Dersin temel amacı; aile ve çocuk kültürünü tanımak, geçmişten günümüze Türk kültüründe değişen aile yapısı ve çocuğun değeri hakkında bilgi sahibi olmak, sosyal ve kültürel bağlamda çocuk-aile-toplum ilişkisinin özümsenmesini sağlamaktır. Bu ders ile ayrıca; erken çocukluk eğitimi alanında uzmanlaşacak bireylere; çocukluğun kavramsallaştırılmasına yönelik bir bakış açısı kazandırmak amaçlanmaktadır.



1 Aile ve çocuk kültürü ile ilgili temel kavramları açıklar.
2 Geçmişte ve günümüzde Türk kültüründeki aile ve çocuk hakkında bilgi sahibi olur.
3 Türk toplumunda değişen aile yapılarını açıklar.
4 Türk toplumunda çocuğun değerindeki değişimi açıklar.
5 Çocukluğa ilişkin farklı bakış açılarını tanır.
6 Aile, eğitim, toplum ve kültür gibi süreçlerin çocukluğun kurgulanmasındaki etkilerini analiz eder.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Farklı aile yapıları, Türk aile yapısı; Türk toplumunda çocuk yetiştirmeye yönelik değer ve davranışlar, çocuğun değeri; Anadolu'da aile kültürü, gelenek ve görenekler; geniş aile ile çekirdek aile etkileşimi, uzayan çekirdek aile modeli; Türkiye’de Değişen Aile Yapısı ve Çocuğun Değeri Araştırması, kültürlerarası çocuk ve aile çalışmaları; bireyci, toplulukçu ve ilişkisel kültürlerde çocuk ve aile, çocuk kültürü, kültüre duyarlı öğretmen ve aile katılımı.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Tanışma, dersin tanıtılması, temel kavramlar
2 Çocuk ve aileye kültürel yaklaşımlar: Çocukluğun tarihsel gelişimi ve çocuk kültürü
3 Çocuk ve aileye kültürel yaklaşımlar: Dünyada ve Türk kültüründeki farklı aile tipleri
4 Türkiye’de Değişen Aile Yapıları ve Çocuğun Değeri Araştırması
5 Türkiye’de Değişen Aile Yapıları ve Çocuğun Değeri Araştırması
6 Ana Babalık, Çocuk Yetiştirme Değer ve Davranışları
7 Türkiye’de çocuk-aile araştırmaları ve eğitime yansımaları
8 Ara Sınav
9 Kültürlerarası çocuk- aile araştırmaları ve eğitime yansımaları
10 Çocukluğun kavramsallaştırılması, toplum ve ailenin etkileri
11 Çocukluk ve hak temelli bakış açısı
12 Çocuk katılımı (Hart’ın Katılım Basamakları)
13 Çocuk ve aile kültürüne duyarlı öğretmenlik
14 Çocuk ve aile kültürüne duyarlı aile katılımı
15 Final Sınavı

Akgün, E. (2020). Türk Kültürü’nde Aile ve Çocuk. Pegem Yayınevi. • ASPB. (2011). Türkiye’de aile yapısı araştırması. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. • Bekman, S. Ve Aksu-Koç, A. (2013). İnsan gelişimi, aile ve kültür. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları • Göncü, A. (2014). Oyunda Büyümek: Çocuk Gelişimi ve Eğitimine Sosyokültürel Bakış. Koç Üniversitesi Yayınları. • Hart, R. (2008). Children’s Participation. The Theory and Practice of Involving Young Citizens in Community Development and Enviromental Care. Routledge. (Türkçe Çevirisi Tülin Şener Kılınç, Nobel Akademik Yayıncılık) • Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Benlik, aile ve insan gelişimi. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. • Onur, B.(2005). Türkiye’de çocukluğun tarihi. Ankara: İmge Yayınları. • Sayıl, M. ve Yağmurlu, B. (2012). Ana Babalık: Kuram ve Uygulama. Koç Üniversitesi Yayınları. Makaleler: • Durgel, E., & Yagmurlu, B. (2014). Türk göçmen ailelerde sosyallestirme hedefleri ve ana babalik: Okul öncesi döneme detayli bakis. Turk Psikoloji Yazilari, 17(34), 3. • Erol, P. Ö., & Aloğlu, E. (2017). Çocuğun değeri ve aile değişimi: Türkiye’den otuz yıllık bir portre. Sosyoloji Dergisi, (35), 77-101. • Kagitcibasi, C. (2005). Autonomy and relatedness in cultural context: Implications for self and family. Journal of cross-cultural psychology, 36(4), 403-422. • Kagitcibasi, C., & Ataca, B. (2005). Value of children and family change: A three-decade portrait from Turkey. Applied psychology, 54(3), 317-337. • Kagitçibasi, Ç., & Sunar, D. (1992). Family and socialization in Turkey. Parent-child relations in diverse cultural settings: Socialization for instrumental competency, 5, 75-88. • Yagmurlu, B., Çitlak, B., Dost, A., & Leyendecker, B. (2009). Türk Annelerin Çocuk Sosyallestirme Hedeflerinde Egitime Bagli Olarak Gözlemlenen Farkliliklar. Türk Psikoloji Dergisi, 24(63), Okuma Listesi: • Kaya, N. (2019). Bütün Çocuklar İyidir. İstanbul: İthaki Yayınları • İnal, K. (2007). Modernizm ve çocuk. Ankara: Sobil Yayınları. • Oztan, G. (2011). Türkiye’de çocukluğun politik inşaası. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları. • Postman, N. (1995). Çocukluğun yokoluşu. Ankara: İmge Yayınları.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 40 40
Final Sınavı 1 70 70
Toplam İş Yükü (saat) 110

[PC] 1 [PC] 2 [PC] 3 [PC] 4 [PC] 5 [PC] 6 [PC] 7
[OC] 1 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 2 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 3 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 4 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 5 5 5 5 5 5 5 5
[OC] 6 5 5 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek