Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
IMO1412013331 | TÜRKÇE-I(YAZILI ANLATIM) | Ders | 1 | 1 | 3.00 |
Lisans
Türkçe
Türkçede yazma becerilerinin geliştirilmesi ve yazılı metinlerin türlerine göre tanınması ve metinler arasındaki ilişkilerin öğretilmesi. Yazılı anlatım türlerine uygun metinler oluşturulmasının öğretilmesi. Yazılı anlatım iç ve dış yapı unsurlarının doğru ve yetkin bir şekilde gerçekleştirilmesinin öğretilmesi. Yazılı anlatımda dilin doğru kullanılması ve anlatım bozukluklarına sebep olan hataların tespit edilmesi. Anlatım bozukluğunun nasıl fark edileceğinin öğretilmesi. Her türlü yazışma metinleri ( dilekçe, tutanak vb.) öğretilir.
Tuna Eselioğlu
1 | Yazılı anlatım türlerini sınıflandırır. |
2 | Sözcük, cümle, sözce, atasözü, deyim gibi dil içi unsurların maksada uygun doğru kullanımlarını |
3 | Türlere uygun metin oluşturur ve oluşturulmuş metinler üzerinde uygulama yapar. |
4 | Yazıya dair en ayrıntılı bilgilerden hareketle mesleki etkinliğin gerçekleştirilmesi esnasında en yüksek |
5 | Yazılı anlatım türlerinin mesleki konuların anlatımında nasıl kullanılabileceği ve sınıf içi etkinliklerde |
Yok
Yok
Yazı dili ve özellikleri, Kompozisyon kavramı, Yazılı anlatımda dış yapı ve kurallar. Formal yazılar. Yazıda plan, tema, bakış açısı, yardımcı fikirler ve paragraf girişi, seçilmiş yazılarda kompozisyon çatısı, tema, paragraf incelemesi. Genel anlatım bozuklukları. Kompozisyon düzeltme çalışmaları. Düşünme ve düşündüğünü ifade edebilme. Yazılı anlatımda düşünceyi temellendirme yolları (tanımlama, örneklendirme, karşılaştırma, tanık gösterme, alıntı yapma, istatistiklerden yararlanma); anlatım biçimleri (açıklayıcı, tartışmacı, betimleyici, öyküleyici anlatım); bunlar üzerinde kuramsal bilgiler, örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları. Bilgilendirici metinler (makale, köşeyazısı, söyleşi, fıkra, deneme, eleştiri, günlük, anı, gezi yazısı, yaşamöyküsü, özyaşamöyküsü v.b.) üzerinde kuramsal bilgiler, örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma denemeleri. Yazınsal metinler (şiir, deneme vd) üzerinde kuramsal bilgiler; örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları; yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Dilin tanımı, yazı dilinin özellikleri. | ||
2 | Yazılı anlatımda dış yapı unsurları, imlâ kuralları ve noktalama işaretleri | ||
3 | Yazılı anlatımda içyapı unsurları. | ||
4 | Yazıda plan ( tema, bakış açısı, yardımcı fikirler). | ||
5 | kompozisyon kavramı, kompozisyon yazma kuralları ve planları , Kompozisyon düzeltme çalışmaları. | ||
6 | Düşünme ve düşündüğünü ifade edebilme | ||
7 | Yazılı anlatım türleri. | ||
8 | Yazılı anlatım türleri. | ||
9 | Ara Sınav | ||
10 | Yazılı bir metin üzerinde durak yerlerini belirleme. | ||
11 | Yazılı anlatım çalışmaları. | ||
12 | Yazılı anlatım çalışmaları. | ||
13 | Yazılı anlatım çalışmaları. | ||
14 | Yazılı anlatım çalışmaları. | ||
15 | Yazılı anlatım çalışmaları. | ||
16 | Final Sınavı |
Üniversite Türk Dili ve Kompozisyon Dersleri (Prof. Dr. Yetiş ve diğerleri), Yazılı ve Sözlü Anlatım (Prof. Dr. Şerif Aktaş vd.), Yazılı ve Sözlü Anlatım Kılavuzu (Ata Çatıkkaş), Yazılı Anlatım (Hüseyin Ağca),
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Uygulama/Pratik | 10 | 3 | 30 |
Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Okuma | 5 | 1 | 5 |
Toplam İş Yükü (saat) | 89 |
[PC] 1 | [PC] 2 | [PC] 3 | [PC] 4 | [PC] 5 | [PC] 6 | [PC] 7 | [PC] 8 | [PC] 9 | [PC] 10 | [PC] 11 | [PC] 12 | [PC] 13 | [PC] 14 | [PC] 15 | [PC] 16 | |
[OC] 1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 |
[OC] 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 |
[OC] 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 |
[OC] 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 |
[OC] 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 |