Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SGSAT4182013147 | CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK MİM. | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 8 | 3.00 |
Lisans
Türkçe
Cumhuriyet dönemi 1923-1970 yılları mimarlığı incelemek: Cumhuriyet ideolojisi ile mimarlık ilişkileri, Atatürk'ün mimarlığa yaklaşımı, ulusalcı mimarlık arayışları, Modern ve uluslar arası mimarlık, mimarlar, farklı arayışlar ve binalar.
Doç. Dr. Seçkin Evcim
1 | 20. yüzyıl Batı Mimarlığı ve dönemin sosyal, kültürel tarih gelişimi çerçevesi içerisinde Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı’nı yorumlayabilme ve değerlendirebilme |
2 | İlk Ulusal Mimarlık Dönemi, Neoklasik Türk Üslubu/Milli Mimari Rönesansı, 1923-1932 Kamu ve Konut Yapıları, 1932-1940 döneminin ekonomik, sosyal ve kültürel ortamı ve bu dönemin mimarlığına yansımaları ve yabancı mimarlar konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma |
3 | Türkiye’de Bauhaus ve CIAM’ın etkisinde gelişen yaklaşımlar, yerli mimarlar ve uygulamaları: Uluslararası üslup, Neo-klasik üslup ve II. Ulusal Mimarlık konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma |
4 | 1950’lerde Modernizm’in Türkiye’deki etkileri, Avrupa ve ABD’de yaygınlaşan Modern Mimarlık etkisi altında rasyonalizme yöneliş, Post-Modernizm’e parallel olarak rasyonalizmden uzaklaşma ve Modern Mimarlığı yerel verilerle biraraya getirme çabaları konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma |
5 | Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı’nı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme |
İkinci Öğretim
Yok
Yok
Cumhuriyet ideolojisini hazırlayan tarihsel süreç; Uluslaşma ve Çağdaşlaşma ilkeleri. Birinci Ulusal Mimarlık Akımı. Çağdaş Ankara'nın imarı. Atatürk dönemindeki mimarlık. Modern Mimarlık Hareketi. İkinci Ulusal Mimarlık Akımı ve S. H. Eldem. Yabancı mimarlar. Farklı mimari arayışlar.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | 1923-1932 Döneminin Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Ortamı ve bu dönemin Mimarlığına yansımaları, Türkiye’deki imar sorunları | ||
2 | İlk Ulusal Mimarlık Dönemi: Mimar Kemalettin ve Vedat Bey’ler, Arif Hikmet (Koyunoğlu) Bey ile İtalyan asıllı Giulio Mongeri, Neoklasik Türk Üslubu/Milli Mimari Rönesansı, | ||
3 | İlk Ulusal Mimarlık Dönemi: Mimar Kemalettin ve Vedat Bey’ler, Arif Hikmet (Koyunoğlu) Bey ile İtalyan asıllı Giulio Mongeri, Neoklasik Türk Üslubu/Milli Mimari Rönesansı, | ||
4 | 1923-1932 Kamu Yapıları ve Konut Yapıları, Cumhuriyet’in ilk yıllarında Ankara’da konut sorunu ve soruna yönelik yaklaşımlar | ||
5 | 1923-1932 Kamu Yapıları ve Konut Yapıları, Cumhuriyet’in ilk yıllarında Ankara’da konut sorunu ve soruna yönelik yaklaşımlar | ||
6 | Yabancı Mimarlar (Clemens Holzmeister , Ernst Egli ,Theodor Jost, Hermann Jansen,Martin Wagner, Martin Elsaesser, Bruno Taut , R. Oerley) ve çalışmaları Bauhaus ve CIAM’ın etkisinde gelişen yaklaşımlar | ||
7 | Yabancı Mimarlar (Clemens Holzmeister , Ernst Egli ,Theodor Jost, Hermann Jansen,Martin Wagner, Martin Elsaesser, Bruno Taut , R. Oerley) ve çalışmaları Bauhaus ve CIAM’ın etkisinde gelişen yaklaşımlar | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | 1932-1940 Yerli Mimarlar (Şevki Balmumcu, Arif Hikmet Holtay, Seyfi Arkan, Rüknettin Güney, Sedad H. Eldem) ve uygulamaları: Uluslararası üslup, Neo-klasik üslup, II. Ulusal Mimarlığın oluşması, Sedat Hakkı Eldem, Emin Onat ve diğerleri | ||
10 | 1932-1940 Yerli Mimarlar (Şevki Balmumcu, Arif Hikmet Holtay, Seyfi Arkan, Rüknettin Güney, Sedad H. Eldem) ve uygulamaları: Uluslararası üslup, Neo-klasik üslup, II. Ulusal Mimarlığın oluşması, Sedat Hakkı Eldem, Emin Onat ve diğerleri | ||
11 | II. Ulusal Mimarlık: 1927’den beri süregelen yabancı mimar egemenliğine tepki olarak doğan öze dönme çabalarının 1940’larda ortaya çıkan yansıması, İtalya'daki faşist, Almanya'daki nasyonal sosyalist ortamın ve totaliter düşüncelerin etkileri | ||
12 | II. Ulusal Mimarlık: 1927’den beri süregelen yabancı mimar egemenliğine tepki olarak doğan öze dönme çabalarının 1940’larda ortaya çıkan yansıması, İtalya'daki faşist, Almanya'daki nasyonal sosyalist ortamın ve totaliter düşüncelerin etkileri | ||
13 | 1950’ler ve Modernizm: Avrupa ve ABD’de yaygınlaşan Modern Mimarlık etkisi altında rasyonalizme yöneliş, | ||
14 | 1960’lar: Dünyada ortaya çıkan Modernizm eleştirilerine ve yükselen Post-Modernizm’e parallel olarak rasyonalizmden uzaklaşma, Modern Mimarlığı yerel verilerle biraraya getirme çabaları | ||
15 | 1970’lerden günümüze: çoğulculuk (plüralizm), Geç Modernizm, Postmodernizm, Dekonstrüktivizm gibi Batı kökenli akımların etkileri ve uygulamalar | ||
16 | Final Sınavı |
TEKELİ, İ.;Türkiye'de Mimarlığın Gelişiminin Toplumsal Bağlamı 1923-1950, İstanbul 1983. BOZDOĞAN, S.; Modernizm ve Ulusun İnşası, Erken Cumhuriyet Türkiyesi’nde Mimari Kültür, İstanbul 2002. SÖZEN, M.; Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarisi, İstanbul 1996. VANLI, Ş.; 20. Yüzyıl Türk Mimarlığı (3 Cilt), İstanbul 2006.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 18 | 1 | 18 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Okuma | 2 | 5 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 90 |
[PC] 1 | [PC] 2 | [PC] 3 | [PC] 4 | [PC] 5 | [PC] 6 | [PC] 7 | [PC] 8 | [PC] 9 | [PC] 10 | [PC] 11 | [PC] 12 | [PC] 13 | [PC] 14 | [PC] 15 | [PC] 16 | |
[OC] 1 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
[OC] 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
[OC] 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
[OC] 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
[OC] 5 | 5 | 3 | 5 | 5 |