Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
UMI1102020278 | TÜRK BASIN TARİHİ | Ders | 1 | 2 | 3.00 |
Önlisans
Türkçe
1. Tarih ve iletişim arasındaki ilişkileri ortaya koymak. 2. İletişim tarihinin sadece araçların kronolojik anlamda tarihi olmadığını ortaya koymak. 3. Tarih ve iletişim kavramlarına ilişkin eleştirel bir perspektif kazandırmak. 4. İletişim ve tarih üzerine yapılacak tartışmaların tek bir paradigmanın gerçekliği içerisine sıkıştırılamayacağını göstermek. 5. İletişim araçlarının tarihsel gelişimini incelemek. 6. Başlangıcından günümüze egemen iletişim biçimlerini incelemek. 7. Tarih, tarih yazımı, bilgi, iktidar ve egemen iletişim biçimleri arasındaki ilişkileri ortaya koymak. 8. İletişim tarihi çözümlemelerinde incelenen dönemin toplumsal, siyasal, kültürel, ekonomik ilişkileri çerçevesinde çözümleme yapmanın neden önemli olduğunu ortaya koymak.
Öğr. Gör. İlkay UĞUR
1 | İletişim araçlarının tarihsel gelişimi hakkında gerekli olan kuramsal bilgiyi edinir. |
2 | Çeşitli ülkelerdeki egemen iletişim biçimlerini bilir.. |
3 | İletişim disiplini ile sosyal bilimlerin diğer alanları arasında ilişki kurabilir. |
4 | Avrupa tarihine ilişkin değerlendirmeler yapabilir. |
5 | Batı'da ve Türkiye'de egemen iletişim biçimleri ve iletişim araçlarının tarihsel gelişimini karşılaştırır |
6 | Gazetecilikte dikkate alınması gereken unsurlardan biri olan incelenen olay ve olguların tarihsel bağlamından koparılmadan incelenmesi gerektiği noktasındaki düşüncenin önemini kavrar |
7 | Eleştirel bir tarih perspektifi kazanır. Tarih, tarih yazımı, bilgi, iktidar ve egemen iletişim biçimleri arasında ilişki kurabilir |
Yok
Yok
Bu derste, iletişim, toplum ve kültür kavramlarının tanımı yapılarak, sözlü iletişim, yazının bulunması, matbaanın icadı, kitap kültürü, Rönesans ve Reform hareketleri, sömürgecilik hareketleri ve iletişime etkisi, kitle iletişimi, kamuoyu ve kitle toplumunun özellikleri irdelenerek, tarihsel süreç içerisinde kurumsallaşma, yabancılaşma, tekelleşme, küreselleşme ve kimlik olgusu incelenmektedir
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | İletişim ve tarih arasındaki ilişkilerin tespiti. İletişim tarihi çözümlemelerinde iletişimin nasıl anlamlandırılması gerektiği. İletişimi siyasal, ekonomik, kültürel ve toplumsal yapıyı dışarıda bırakarak belli bir çerçeveye sıkıştırıp tanımlamanın ve anlamlandırmanın sorunlu yönleri nelerdir. | ||
2 | Tarih ve tarih yazıcılığı, iletişim ve tarih arasında kurulacak ilişkilerde tarihin nasıl anlamlandırılması gerektiği. İletişim tarihine yönelik çözümlemelerde iletişimin egemenlik, mücadele, toplumsal üretim biçimi ve ilişkileri ve siyasal sistemler ile olan bağlantısının neden önemli olduğu. | ||
3 | İlkel topluluklardaki iletişim ve haberleşme biçimleri ile ilk uygarlıkların oluşması ile birlikte egemen iletişim biçimlerindeki değişiklikler ve ilk haberleşme sistemleri. | ||
4 | Ortaçağ'ın siyasal, ekonomik, kültürel ve toplumsal yapısı üzerine değerlendirme. Ortaçağ'da egemen olan iletişim biçimleri. | ||
5 | Matbaanın icadının sözlü kültür ve yazılı kültür üzerindeki etkileri nelerdir. Sözlü kültür, yazılı kültür ve matbaa ile birlikte gelen kültürün özellikleri | ||
6 | Yeniçağ'da iletişimi sağlayan araçlar, sistemler ve egemen iletişim biçimleri. | ||
7 | 18. yüzyılda Aydınlanma düşüncesinin iletişim sistemleri üzerine etkisi ve 18. yüzyılda çeşitli ülkeler basını. | ||
8 | Ara sınav. | ||
9 | Habermas'ın 18. yüzyıl temelli kamusal alan ve iletişim tartışmaları | ||
10 | 19. yüzyılda Endüstri Devrimi'nin, kentleşmenin, kitle toplumu tartışmalarının, işçi sınıfı hareketlerinin, emperyalist politikaların basın üzerindeki etkileri ve 19. yüzyılda çeşitli ülkeler basını | ||
11 | 19. yüzyılda Endüstri Devrimi'nin, kentleşmenin, kitle toplumu tartışmalarının, işçi sınıfı hareketlerinin, emperyalist politikaların basın üzerindeki etkileri ve 19. yüzyılda çeşitli ülkeler basını | ||
12 | Radyo ve sinemanın tarihsel gelişimi, İkinci Dünya Savaşı öncesi ve sonrası ve Soğuk Savaş döneminde radyo üzerine değerlendirme | ||
13 | Televizyon yayıncılığının tarihsel gelişimi ve televizyonun toplumsal yaşamdaki çeşitli etkileri.Televizyon üzerine Pierre Bourdieu ve Jean Baudrillard'ın görüşleri. | ||
14 | Televizyon yayıncılığının tarihsel gelişimi ve televizyonun toplumsal yaşamdaki çeşitli etkileri.Televizyon üzerine Pierre Bourdieu ve Jean Baudrillard'ın görüşleri | ||
15 | İnternetin tarihsel gelişimi ve internetin siyasal, kültürel, ekonomik, toplumsal etkileri.İnternet üzerine yapılan tartışmalarda internetin demokratikleştirici potansiyeli ve yeni bir egemenlik biçimi olarak interneti ele alanların gerekçeleri | ||
16 | Dönem sonu sınavı |
Crowley,D.-Heyer, P. (2007) İletişim Tarihi. Siyasal yayınları, Ankara Erdoğan, İ. (2002). İletişimi Anlamak, Erk Yayınları, Ankara, İnsan, Toplum, Tarih ve İletişim, Alemdar, K. (1996). İletişim ve Tarih, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 98 |
[PC] 1 | [PC] 2 | [PC] 3 | [PC] 4 | [PC] 5 | [PC] 6 | [PC] 7 | [PC] 8 | [PC] 9 | [PC] 10 | [PC] 11 | [PC] 12 | [PC] 13 | [PC] 14 | [PC] 15 | [PC] 16 | [PC] 17 | [PC] 18 | [PC] 19 | [PC] 20 | [PC] 21 | [PC] 22 | |
[OC] 1 | 5 | |||||||||||||||||||||
[OC] 2 | 5 | |||||||||||||||||||||
[OC] 3 | 5 | |||||||||||||||||||||
[OC] 4 | 5 | |||||||||||||||||||||
[OC] 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
[OC] 6 | 5 | |||||||||||||||||||||
[OC] 7 | 5 |