GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
UMIS1232020278 DİKSİYON VE GÜZEL KONUŞMA Seçmeli Ders Grubu 1 1 2.00

Önlisans



Dersin amacı doğru nefes alma tekniklerini öğrenmek, Türkçe''nin her zaman yazıldığı gibi okunmayan bir dil olduğunu bilerek artikülasyon becerilerini geliştirmek, Türkçeyi doğru ve etkili kullanma konusunda duyarlılık kazanabilmek ve iyi bir konuşmacının sahip olması gereken niteliklere sahip olabilmektir.


Öğr. Gör. Dr. Merve Sarışın


1 Dili kullanırken doğru nefes alıp sesleri doğru telaffuz edebilir.
2 Türkçenin ses özelliklerini fark edebilir ve yorumlayabilir.
3 Türkçeyi doğru ve etkili kullanma konusunda duyarlılık kazanabilir.
4 İyi bir konuşmacının sahip olması gereken nitelikleri bilir ve bunu uygulayabilir.
5 Farklı türlerde metinleri biçim ve içeriklerine uygun olarak sözlü anlatıma aktarabilir.

Birinci Öğretim



[Yok]


Diyafram nefesi nasıl alınır? Etkili konuşma nasıl olmalıdır? Yazılı ve sözlü ifade farklılıkları, konuşanın sesi, ifade ve telaffuzu, karşılıklı konuşma, topluluğa hitaben konuşma, konuşmanın planlanması, iyi konuşmanın özellikleri, hitabet türleri, konuşanın jest ve mimikleri, vurgu, tonlama, konuşma kusurları nelerdir?


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Diksiyon Sanatının Önemi ve Ses
2 Diksiyon ve Ses Ses Olayı Solunum
3 Soluk alma şekilleri Doğru solunum uygulamaları
4 Kelime ve Söz Noktaları Kelime ve Kelimenin Elemanları Türkçedeki Kalın Ünlülerin ve Yabancı Kelimelerdeki İncelerin Çıkarılması Söyleniş Türkçe'deki ünlülerin seslendirilişi
5 Türkçe'deki ünlülerin uygulamalı seslendirilişi Ünlü harflerin uygulamalı seslendirilişi
6 Türkçe'deki ünlülerin uygulamalı seslendirilişi Ünlü harflerin uygulamalı seslendirilişi
7 Fonetik alıştırmalar Fonetik alıştırmalar
8 Vize sınavı
9 Tekerlemeler ve egzersizler Tekerlemeler ve egzersizler
10 Tekerlemeler ve egzersizler Tekerlemeler ve egzersizler
11 Tekerlemeler ve egzersizler Tekerlemeler ve egzersizler
12 Tekerlemeler ve Egzersizler Tekerlemeler ve Egzersizler
13 Vurgu ve tonlama, konuyla ilgili örnek uygulamalar.
14 Vurgu ve tonlama, konuyla ilgili örnek uygulamalar.
15 Türkçeyi güzel kullanma, sözcükleri anlam ve biçim özelliklerine uygun olarak cümle ve metin içinde kullanma. Topluluk karşısında konuşma. Yanlış telaffuz edilen kelimelerin doğrusunun öğrenilmesi
16 Final Sınavı

Şenbay, Nüzhet, (2011). Söz ve Diksiyon Sanatı. 28. Basım. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Şahin, Murat, (2009). Söz Söyleme ve Konuşma Sanatı Diksiyon. 1. Basım. İstanbul: Türkçeyi Türkçe Konuşmak: Diksiyon, Spikerlik, Etkili Konuşmak. İstanbul: İnkılap Kitabevi. Akbayır, Sıdık, (2007) Dil ve Diksiyon Yazılı ve Sözlü Anlatım Bozuklukları. Ankara: Akçağ Yayınları. Hengirmen, Mehmet, Güler, Eser (2005) Ses Bilimi ve Diksiyon. Ankara: Engin Yayınevi.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 14 14
Final Sınavı 1 14 14
Uygulama/Pratik 22 2 44
Toplam İş Yükü (saat) 72

[PC] 1 [PC] 2 [PC] 3 [PC] 4 [PC] 5 [PC] 6 [PC] 7 [PC] 8 [PC] 9 [PC] 10 [PC] 11 [PC] 12 [PC] 13 [PC] 14 [PC] 15 [PC] 16 [PC] 17 [PC] 18 [PC] 19 [PC] 20 [PC] 21 [PC] 22
[OC] 1 5
[OC] 2 5
[OC] 3 5
[OC] 4 5
[OC] 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek