GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
ODUS0002 ÜSTÜN YETENEKLİLER VE EĞİTİMİ Seçmeli Ders Grubu 1 1 2.00

Önlisans



Bu dersin amacı üstün zekalı öğrencilerin genel özellikleri ve eğitimleri ile ilgili temel kavramları, Üstün Zekalı ve Yetenekli Çocukların özelliklerini bilerek eğitiminde bilişsel ve duyuşsal hedeflerin farkına varabilme ve bu hedeflere ağırlık veren bir eğitim anlayışı, okullarda üstün zekalı öğrencilere sunulabilecek öğretim modelleri, eğitim stratejileri, rehberlik hizmetleri için gerekli alan bilgisi ve becerileri, kazandırmaktır.



1 Üstün zekalı öğrencilerin genel özelliklerini bilecektir.
2 Üstün zekalı öğrencileri tanılamak amacıyla uygun yöntemleri ve araçları seçebilecektir.
3 Üstün zekalı öğrencilere yönelik uygun eğitim programlarını ve öğretim stratejilerini belirleyebilecektir.
4 Dünyada ve Türkiye'de üstün yeteneklilerin eğitimlerinin bilinmesi
5 Üstün yeteneklilerin eğitiminde kullanılan strateji ve modellerin bilinmesi
6 6) Üstün yetenekli öğrencilerin sosyal-duygusal özelliklerinin bilinmesi
7 Üstün yeteneklilerin desteklenmesi süreçlerinde aile ve uzmanlara önerilerin bilinmesi

Birinci Öğretim


-


-


Zeka, üstün zekalılar eğitimi ,yetenek gelişimiyle ilgili temel kavramların yanında bu ders zekânın ve üst düzey zekânın tanımlarını; üstün zekâlıların eğitimine duyulan gereksinimin gerekçeleri; üstün zekâlı ve yetenekli bireylerin tanımı; üstün zekâlı bireylerin bilişsel, fiziksel, sosyal, duygusal, ahlâki ve kişilik özellikleri; üstün zekâlı bireylerin belirlenmesi; üstünlüğün gelişmesinde ilk öğrenmelerin önemi; bazı çevresel faktörlerin bilişsel gelişime etkileri; üstün zekâlıların eğitiminde yönetimsel önlemler; üstünler için içeriğin farklılaştırılması ve öğretimin bireyselleştirilmesi; üstün zekâlıların eğitiminde kullanılan belli başlı modeller, ülkemizde ve dünyada uygulanan farklı eğitim stratejileri ve örneklerinin kısaca tanıtılması gibi temel kavramsal konuları içerir.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Zeka kavram ve kuramları, geleneksel ve modern zeka kuramları, zeka üzerine bilimsel çalışmaların tarihçesi, psikometrik zeka testleri, zeka dağılımı (çan eğrisi), zeka, kalıtım, eğitim ve kültür ilkişkileri
2 Üstün zekalılık ve yeteneklilik kavram ve kuramları; bilişsel, gelişimsel ve psikososyal üstün zekalılık kuramları, üstün zekalılar üzerine bilimsel çalışmaların tarihçesi; üstün zekalılık üzerine eski ve yeni paradigmalar
3 Yaratıcılık kavram ve kuramları; yaratıcılık üzerine bilimsel çalışmaların tarihçesi, yaratıcılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temelleri; yaratıcılığın kaynakları; yaratıclık, dahilik ve prodicilik; yaratıcılık testleri ve ölçümleri
4 Üstün zekalı ya da yaratıcıları tanılama test, metot ve teknikleri
5 Üstün zekalıların kişilik, sosyal ve duygusal özellikleri ve öğrenme türleri
6 Üstün zekalıların kişilik, sosyal ve duygusal özellikleri ve öğrenme türleri
7 Üstün zekalılar için eğitimsel ve yönetsel program opsiyonları.
8 Üstün zekalılar için program türleri, program özellikleri ve program değişimi.
9 Üstün zekalı ve yaratıcı öğrencilerin eğitiminde seçkin öğretim model ve stratejileri.
10 Üstün zekalılara akademik ve psikolojik rehberlik.
11 Üstün zekalılara akademik ve psikolojik rehberlik.
12 Dünyada üstün zekalılar için özel eğitim fırsatları
13 Türk eğitiminde üstün zekalılar üzerine durum tesbiti
14 Üstün zekalıların başarılarını etkileyen ana faktörlerin tartışması.

Johnson, J. (2006). Creative arts for young children. New York: Delmar. Clark, G., & Zimmerman, E. (2004). Teaching talented art students. New York: Teachers College Press. Van Tassel-Baska, J. (1994). Comprehensive curriculum for gifted learners. Boston: Allyn and Bacon. Davis, G. A., & Rimm, S. (2004). Education of the gifted and talented. New York: Allyn and Bacon.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

-


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 20 20
Final Sınavı 1 40 40
Toplam İş Yükü (saat) 60

[PC] 1 [PC] 2 [PC] 3 [PC] 4 [PC] 5 [PC] 6 [PC] 7 [PC] 8 [PC] 9 [PC] 10 [PC] 11 [PC] 12 [PC] 13
[OC] 1
[OC] 2
[OC] 3
[OC] 4
[OC] 5
[OC] 6
[OC] 7
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek