Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
UBY2182015275 | HABER TOPLAMA VE YAZMA II | Ders | 2 | 4 | 3.00 |
Önlisans
Dersin amacı, öğrencilere ilk etapta hangi olayların haber olmaya değer olduğu anlatılarak haber olma niteliğine sahip olayları haber haline dönüştürmelerini sağlamaktır. Gazetecilik eğitiminde temel derslerden biri olan haber toplama ve yazma dersinde öğrencilere olay yerinden haber bilgilerini toplamak ardından da kendilerine verilen kısıtlı sürede haber yazmak öğretilerek onları gazetecilik mesleğine hazırlamak amaçlanmaktadır. Yapılan uygulamaların yanında habercilerin taşıması gereken özellikler, etik kurallar gibi konular da verilerek öğrencilere bir gazetecinin sahip olması gereken ilkeler öğretilmektedir.
1 | Olayla haber arasındaki farkı, hangi olayın haber değeri taşıdığını, haber olmayı hak ettiğini öğrenir. |
2 | Olay yerinden haber toplarken nasıl davranması gerektiğini, ne tür bilgileri toplaması, eksiksiz bilgi toplaması gerektiğini bilir. |
3 | Basın Bülteni, Tablo, Grafik ve İstatistiki Verilerden Yararlanarak Haber Yazmak |
4 | Soruları kaynağa ulaştırma yollarını arar ve kullanır. |
5 | Yazılan haberi eleştirel olarak değerlendirir. |
Yok
Yok
Derste öğrenciyle, farklı türlerde haber yazma, basın bülteni, tablo, grafik vb. verilerden yararlanarak haber yazma,infografik oluşturma, foto haber yazma, dergi haberi yazma, redaksiyon yapma ve haber değerlendirmesi pratikleri yapılacaktır.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Haber nedir? Olgu/Fikir Ayrımı, Oluş/Haber Ayrımı, Gerçek/Haber Ayrımı | 1 | |
2 | Gazetecinin çalıştığı kurumsal ve farklı medya bağlamlarını değerlendirmesi. Hangi kurum, çalışma türleri, hangi ortam | 1 | |
3 | Haber türleri. Olay haberciliği, profesyonalizm ve haber değer.Olay haberciliğinde temel kavramlar | 1 | |
4 | Haberde başlık, başlık türleri, spot- Öğrencilerin yazdığı haberlerin değerlendirilmesi | 1 | |
5 | Haberde kullanılan zaman kipleri- Öğrencilerin yazdığı haberlerin değerlendirilmesi | 1 | |
6 | Haberde imla kuralları | 1 | |
7 | Muhabirin taşıması gereken özellikler | 1 | |
8 | Ara sınav | ||
9 | Haberde objektiflik, doğruluk | 1 | |
10 | Haberde giriş, giriş türleri ve bu türlerin tek bir olaya uygulanması çalışması | 1 | |
11 | Bülten haberciliği, haber bültenlerinin türleri- Bültenden yola çıkarak haber yazma uygulaması | 1 | |
12 | Bültenden yola çıkarak yazılan haberlerin değerlendirilmesi | 1 | |
13 | Haberciliğe has kavramların güncel örneklerden yararlanılarak anlatılması | 1 | |
14 | Haberde aktarma türleri. Dolaylı ve doğrudan aktarma. Tırnakların kullanımı. | 1 | |
15 | Genel değerlendirme | 1 | |
16 | Yıl sonu sınavı |
Atilla Girgin, Haber Yazmak, Der Yayınları, İstanbul, 2013 Kemal Aslan, Ben De YAzarım, Anahtar Kitaplar, İstanbul, 2004
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Uygulama/Pratik | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 1 | 7 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 7 | 1 | 7 |
Toplam İş Yükü (saat) | 88 |
[PC] 1 | [PC] 2 | [PC] 3 | [PC] 4 | [PC] 5 | [PC] 6 | [PC] 7 | [PC] 8 | [PC] 9 | [PC] 10 | [PC] 11 | [PC] 12 | [PC] 13 | [PC] 14 | [PC] 15 | [PC] 16 | [PC] 17 | [PC] 18 | [PC] 19 | [PC] 20 | [PC] 21 | [PC] 22 | [PC] 23 | [PC] 24 | [PC] 25 | [PC] 26 | [PC] 27 | [PC] 28 | [PC] 29 | [PC] 30 | |
[OC] 1 | 1 | 5 | 5 | 5 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 4 | 1 | 5 | 1 | ||||||||
[OC] 2 | 2 | 5 | 5 | 5 | 2 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 4 | 1 | 1 | 4 | 1 | |||||||
[OC] 3 | 2 | 4 | 2 | 5 | 2 | 1 | 4 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 5 | 1 | 1 | |||||||||||
[OC] 4 | 3 | 1 | 1 | 3 | 5 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 5 | 4 | 2 | ||||||||||||
[OC] 5 | 3 | 1 | 2 | 5 | 5 | 1 | 5 | 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 | 4 | 3 | 5 | 3 | 4 |