Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
UBY2112014275 | HABER TOPLAMA VE YAZMA | Ders | 2 | 3 | 4.00 |
Önlisans
Türkçe
Dersin amacı, öğrencilere ilk etapta hangi olayların haber olmaya değer olduğu anlatılarak haber olma niteliğine sahip olayları haber haline dönüştürmelerini sağlamaktır. Öğrencilere olay yerinden haber bilgilerini toplamak ardından da kendilerine verilen kısıtlı sürede haber yazmak öğretilerek onları gazetecilik mesleğine hazırlamak amaçlanmaktadır. Yapılan uygulamaların yanında habercilerin taşıması gereken özellikler, etik kurallar gibi konular da verilerek öğrencilere bir gazetecinin sahip olması gereken ilkeler öğretilmektedir.
Ögr. Gör. Yasin DUVAN
1 | Haber yazma sürecini açıklayabilir |
2 | Haber toplama tekniklerini açıklayabilir |
3 | Haber yazma tekniklerini açıklayabilir |
4 | Basın toplantılarının özelliklerini ayırt eder vebasın toplantılarına özgü soru tarzlarını kullanır. |
5 | Haber imlasını öğrenerek haberde doğru olarak kullanır. |
6 | Basın bültenini haber aktarma yüklemlerini, haber zaman kiplerini kullanarak haber haline dönüştürmeyi öğrenir. |
Yok
Yok
Ders plânı başlığı altında listelenen konu başlıkları öğretici tarafından literatürden ve güncel örneklerden yararlanılarak aktarılmakta, ders kapsamındaki uygulamalar projeksiyon vasıtasıyla perdeye yansıtılarak değerlendirilmektedir. Ders uygulamalı olduğu için interaktif bir yaklaşım hakim olmakta, öğrencilerin aktif olarak derse katılmaları sağlanmaktadır.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Tanışma ve haber üzerine genel tartışmalar. | ||
2 | Haber nedir, olaydan habere gidiş süreci, haberin üretilme aşamaları. | ||
3 | Haberde başlık, başlık türleri, spot- Öğrencilerin yazdığı haberlerin değerlendirilmesi | ||
4 | Haber türleri. | ||
5 | Haber kaynakları ve haber kaynağı ile görüşme. | ||
6 | Haberde kullanılan zaman kipleri. Öğrencilerin yazdığı haberlerin değerlendirilmesi. | ||
7 | Haberde imla kuralları | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Haberde objektiflik, doğruluk. | ||
10 | Haberde giriş, giriş türleri. | ||
11 | Soru cümlesi kurma. Yüz yüze ortamlarda soru sorma bedensel duruş ve sözel iletişim becerileri. Telefonla soru sorma teknikleri | ||
12 | Olay gazeteciliğinde temel ilkeler. 5N 1K, ters piramit yapısı. | ||
13 | Yazılan haberin değerlendirilmesi (redaksiyon). | ||
14 | Basın kuruluşlarında haber denetim mekanizması | ||
15 | Uygulamalı haber yazımı. | ||
16 | Dönem sonu sınavı |
GİRGİN, Atilla, ÖZAY, Seçil, Haber Yazmak, İstanbul, 2013
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 16 | 3 | 48 |
Uygulama/Pratik | 12 | 1 | 12 |
Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 16 | 1 | 16 |
Toplam İş Yükü (saat) | 108 |
[PC] 1 | [PC] 2 | [PC] 3 | [PC] 4 | [PC] 5 | [PC] 6 | [PC] 7 | [PC] 8 | [PC] 9 | [PC] 10 | [PC] 11 | [PC] 12 | [PC] 13 | [PC] 14 | [PC] 15 | [PC] 16 | [PC] 17 | [PC] 18 | [PC] 19 | [PC] 20 | [PC] 21 | [PC] 22 | [PC] 23 | [PC] 24 | [PC] 25 | [PC] 26 | [PC] 27 | [PC] 28 | [PC] 29 | [PC] 30 | |
[OC] 1 | 4 | 5 | 3 | 2 | 5 | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 5 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | |||
[OC] 2 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 1 | 2 | 1 | 1 | 5 | 2 | 2 | 1 | 5 | 2 | 2 | |||
[OC] 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 | 1 | 2 | 1 | 1 | 5 | 2 | 2 | 1 | 5 | 2 | 2 | |||
[OC] 4 | 2 | 5 | 4 | 2 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 2 | 2 | 3 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 5 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | |||
[OC] 5 | 2 | 5 | 2 | 3 | 5 | 2 | 2 | 1 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 3 | 2 | 1 | 5 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | |||
[OC] 6 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 1 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 4 | 3 | 1 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |